De voorzitter opent de zitting op 29/08/2023 om 20:01.
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 27-06-2023;
De notulen van de gemeenteraad dd. 27-06-2023 worden goedgekeurd.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat er een Besluit van de Vlaamse regering in de maak is om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).
Overwegende dat gemeenten samenwerken met Digitaal Vlaanderen/athumi[1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Bever de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 27/06/2023 om dit agendapunt te verdagen omwille van onduidelijkheid omtrent de taalfaciliteiten en dat ter verduidelijking een extra artikel 10 aan het voorliggend voorstel van reglement werd toegevoegd;
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Het retributiereglement vastgoedinformatie wordt als volgt goedgekeurd:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi[1] wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Bever verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Bever doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Bever stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 12 september 2023 wordt ten voordele van gemeente Bever een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Bever voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Bever bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Bever verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Bever doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[2] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Bever, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Bever via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 10 – Andere aanvragen
Voor andere aanvragers dan beschreven in artikel 1 8° geldt de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform niet. Voor hen verloopt de volledige aanvraag en aflevering rechtstreeks via de gemeente. Voor burgers blijven de geldende taalfaciliteiten in de gemeente hierbij van toepassing.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
[2] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Overwegende dat het schoolreglement regelmatig moet aangepast worden en dat de Scholengemeenschap Zuid-West Pajottenland hiervoor de nodige voorbereidingen doet;
Overwegende dat een uniforme afsprakennota voor de Scholengemeenschap Zuid-West Pajottenland aangewezen is;
Overwegende de laatste aanpassingen aan het schoolreglement en de afsprakennota door de gemeenteraad werden goedgekeurd op 30/08/2023;
Overwegende de besprekingen met het schoolteam en het advies van de directie;
Overwegende de goedkeuring door de schoolraad dd. 12/06/2023;
Overwegende dat dit schoolreglement ingaat op 1 september 2023;
Overwegende het voorstel van het schepencollege;
Artikel 1 :
De aanpassingen aan het schoolreglement worden goedgekeurd. Welke integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2 :
De aanpassingen aan de afsprakennota voor de Gemeentelijke Basisschool Ak’cent worden goedgekeurd. Welke integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende uitvoeringsbesluiten;
Gelet op artikel 4.2.20 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening betreffende lasten en voorwaarden verbonden aan vergunningen;
Gelet op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond, ingediend door de heer Van Dorsselaer Jozef en mevrouw Deschuyteneer Yvette;
Overwegende dat de aanvraag werd ontvangen op 8 juni 2023;
Overwegende dat het dossier ontvankelijk en volledig werd verklaard op 7 juli 2023;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op een terrein met als kadastrale omschrijving: enige afdeling, sectie A, nummers 765f,h,l;
Overwegende dat het een aanvraag betreft tot verkaveling in 2 bouwloten (open bebouwing);
Overwegende dat de ontworpen verkaveling volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij KB van 7 maart 1977, gelegen is in woongebied met landelijk karakter;
Overwegende dat het aangewezen is om op deze locatie
-langsheen buurtweg nr. 48, de gemeenteweg Plaats, het openbaar domein te verbreden opdat auto’s mekaar zouden kunnen kruisen en opdat er meer plaats komt voor de zwakke weggebruiker;
Overwegende dat het bijgevoegde verkavelingsontwerp
-langsheen de gemeenteweg Plaats voorziet in de verbreding van het openbaar domein d.m.v. een zone voor gratis grondafstand aan de gemeente, met een gemiddelde diepte van 1m over een lengte van +/- 33m en met een oppervlakte van 43,21m², zoals aangeduid met blauwe kleur op het verkavelingsplan;
Overwegende dat de voorgestelde grondafstand in der minne en om reden van openbaar nut geschiedt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1: De verbreding van de bestaande gemeenteweg Plaats, d.m.v. een gratis grondafstand van 43,21m² (zone in blauwe kleur), zoals aangeduid op het verkavelingsplan wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Dit lot is bestemd om ingelijfd te worden in het openbaar domein der wegenis voor de symbolische waarde van 1 euro. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar. Het verlijden van deze akte dient uiterlijk samen te gebeuren met het verlijden van de verkavelingsakte of de verkoopakte.
Afschrift of attest door de bevoegde ambtenaar of notaris van de akte moet, vóór het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning op een lot in de verkaveling, aan de dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente overgemaakt worden, anders kan niet nagegaan worden of aan artikel 2 van deze bijlage, wat betreft de grondafstand, voldaan is.
Volgens artikel 4.6.4 §2 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening vervalt de verkavelingsvergunning van rechtswege indien binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning de akte betreffende de gratis grondafstand niet is verleden. Er mag geen enkel perceel worden verkocht, te koop aangeboden, verhuurd of te huur gezet, en er mag ook geen erfpacht of opstalrecht op worden gevestigd zolang aan bovenvermeld artikel 4.6.4 §2 niet werd voldaan.
Artikel 3: De verkavelaar zal, indien niet aanwezig, de uitbreiding van het net van alle openbare nutsvoorzieningen, zoals water, elektriciteit, telefoon, kabel-tv, ... op eigen kosten, tot voor de verkaveling laten uitbreiden. De netten zullen aangelegd worden volgens de statuten en de desbetreffende reglementen van kracht in de intercommunales of volgens de richtlijnen van de gemeente.
De verkavelaar zal vóór de verkoop en/of bebouwing van een perceel de bewijsstukken aan de gemeente overmaken, waaruit blijkt dat deze kosten met de intercommunales vereffend werden. Alle bijkomende kosten (onvoorziene werken, herziening van prijzen, aansluitingen, enz....) blijven ten laste van de eigenaar van het perceel.
Artikel 4: Er zal geen enkele omgevingsvergunning afgeleverd worden indien het bewijs van de gestelde voorwaarden in de aangeduide artikels 1 tot en met 3, niet voorafgaand wordt geleverd.
Artikel 5: Indien er elektriciteitspalen, vóór de verkaveling, dienen verwijderd of verplaatst te worden, moeten de onkosten door de verkavelaar worden gedragen of betaald.
Artikel 6: Dit besluit wordt bij de verkavelingsvergunning gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Artikel 7: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gewestelijk omgevingsambtenaar van het departement Omgeving, Diestsepoort 6 – bus 91 te 3000 Leuven.
Artikel 8: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant met het oog op de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente Bever te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Artikel 1 :
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2 :
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3 :
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4 :
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5 :
Opdracht te geven aan de afgevaardigde (Cattie Kristof met Vanholder Maxime als vervanger) om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde (Cattie Kristof met Vanholder Maxime als vervanger) om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur op de klacht wegens schending van het inzagerecht van raadsleden, het niet hebben van een gemeentelijk milieubeleidsplan en wegens Franstalige verwijzingen in e-mailadressen
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur op de klacht wegens schending van het prerogatief van raadsleden om schriftelijke en mondelinge vragen te stellen en toelichting te geven tijdens een gemeenteraad
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur art. 21;
Gelet op het feit dat raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente- en OCMW-raad en dat de ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;
Gelet op de toelichting door raadslid Geuens en de bespreking ter zitting;
Gelet op het voorstel om dit agendapunt te verdagen in afwachting van de resultaten van de geluidsopname van deze zitting;
Gelet op het feit dat onderhavig ontwerp van beslissing op 24 augustus 2023 door raadslid
Geuens werd bezorgd aan de algemeen directeur;
Ontwerp van beslissing
Artikel 1
1. De nodige offerten opvragen om (betere) geluidsopnamen te maken tijdens de verschillende raden (uiteraard ook voor andere evenementen in de evenementenzaal) en deze zo snel als mogelijk te implementeren
De gemeenteraad besluit dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur art. 21;
Gelet op het feit dat raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente- en OCMW-raad en dat de ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;
Gelet op de toelichting door raadslid Geuens en de bespreking ter zitting;
Gelet op het feit dat onderhavig ontwerp op 24 augustus 2023 door raadslid Geuens werd bezorgd aan de algemeen directeur;
Ontwerp van beslissing
Artikel 1
1. De geluidsoverlast vanwege de dorpsfeesten dient beperkt te worden door alle reglementering terzake na te leven en de verspreiding van muziek, wanneer deze elektronisch wordt versterkt, zowel in gebouwen als in de open lucht, te beëindigen om 01u.
2. Omwonenden en middenstand maximaal te betrekken en of te informeren inzake de organisatie van evenementen in het algemeen.
Artikel 1 :
Het agendapunt “Voorstel tot het beperken van de geluidshinder voor de omwonende door de muziek (elektronisch versterkt) op het dorpsfeest te beëindigen om 01u" wordt niet goedgekeurd.
- De voorzitter wijst de gemeenteraadsleden op de uitnodiging die zij ontvingen van het centrum voor Lokale Politiek (CLP) van de Universiteit Gent. Hij adviseert om de bevraging onder Vlaamse gemeenteraadsleden in te vullen.
- De voorzitter deelt mee dat De Watergroep beloofde om na het bouwverlof nieuwe waterleidingen te trekken in Broeck. informeerde naar de stand van zaken, maar men kon dit nog niet geven.
- Raadslid Verhofstadt informeert opnieuw naar de telling van het aantal vrachtwagens op Commijn. De voorzitter antwoordt dat hij deze nog steeds niet ontving. Hij zal navraag doen bij AWV op het overleg van 22/9.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar de stand van zaken van de bestuurskrachtmeting. De algemeen directeur antwoordt dat de bespreking met het college binnenkort kan gepland worden.
- Raadslid Vermassen informeert naar de trajectcontrole. De voorzitter antwoordt dat de concessie geen fouten bevatte, maar dat de collegeleden van oordeel zijn dat de snelheid op een andere manier kan beperkt worden. Dit wordt volgende week op het college besproken
- Raadslid Geuens informeert bij schepen Durieux naar haar inzet op vlak van cultuur. De schepen antwoordt dat ze de vragen reeds via mail beantwoordde.
- Raadslid Geuens vindt op de gemeentelijke website de documenten van de raden van 2023 niet. De algemeen directeur bevestigt dat ze er op staan.
- Raadslid Geuens informeert naar het afvalstoffenregister. De algemeen directeur antwoordt dat dit enkel voor bedrijfsafval is en dat het gemeentebestuur van Bever dit niet heeft.
- Raadslid Geuens informeert naar de stand van zaken in het bouwdossier van de school. De schepen van onderwijs antwoordt dat 5 of 6 offertes van aannemers werden ontvangen en dat de architecten deze nu aan het analyseren zijn. Vermoedelijk zal het college kunnen gunnen 2e helft van september
De voorzitter sluit de zitting op 29/08/2023 om 21:09.