De voorzitter opent de zitting op 24/05/2023 om 20:01.
Juridische gronden
● het besluit van 19 oktober 2006 van de gemeenteraad houdende principiële toetreding tot de koepel Pajottenland +
● het besluit van 29 januari 2015 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van de engagementsverklaring betreffende de nieuwe lokale ontwikkelingsstrategie (LOS) 2014-2020, Leadergebied Pajottenland, ingediend door Pajottenland+ vzw met als doel plattelandsontwikkeling in het Pajottenland te realiseren
● het besluit van 28 oktober 2021 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor Pajottenland+.
● Het voorgestelde LEADER-gebied Pajottenland+ voor PDPO IV (2023-2027) omvat negen gemeenten die samen één geheel vormen: Bever, Galmaarden, Herne, Pepingen, Gooik, Lennik, Roosdaal, Ternat en Sint-Pieters-Leeuw.
● Pajottenland+ wil werken aan de specifieke noden van het Pajottenland en tegelijkertijd de eigenheid van de regio wenst te versterken.
● Om de stakeholders bij de opmaak van de LOS te betrekken werden er 3 Plus-avonden georganiseerd waarbij er een brede oproep, binnen het LEADER-gebied, gelanceerd werd . In totaal zakten 77 deelnemers af naar de Plusavonden. In totaal werden er 252 stakeholders bevraagd.
● De Lokale ontwikkelingsstrategie 2023-2027 omvat volgende doelstellingen:
○ Doelstelling 1: Landbouw blijft de sterkhouder…
■ Boeren op goede grond
■ Vakmanschap is meesterschap
■ Voedselproductie voorop! (en nabij als dat kan…)
■ Een vlag die nog andere ladingen dekt
○ Doelstelling 2: Het Pajottenlandschap natuurlijk
■ Kleine elementen in een groots landschap
■ Een watervertragend landschap
■ Ook het land van geelgors en korenbloem
■ Pajottenlandschap, zo is er maar één
○ Doelstelling 3: En het dorp zal duren
■ Het dorp verlandschapt
■ Het dorp verdicht en versterkt
■ Het dorp ontmoet
■ Het dorp verduurzaamt
■ Streekidentiteit als kapstok
■ Potentieel van immaterieel erfgoed
■ Het Pajottenland als een sociaal verhaal
■ Ben je een jongere onder de 18?
● De Lokale ActieGroep (LAG) is het sturingsorgaan van de LEADER-groep. Aan de 9 gemeenten word een duidelijk engagement gevraagd om zich te willen inzetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027 en mee uit te werken samen met de projectcoördinator.
● De gemeenteraad stelde op 28 oktober 2021 schepen Johan Linthout aan als effectief afgevaardigde en raadslid Jan Van Den Bosch aan als plaatsvervanger.
● De effectieve/plaatsvervanger zal voldoende tijd besteden om dit mandaat uit te voeren. In grootorde gaat het over:
○ Opvolgen van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS)
○ Participeren aan +/- 5 vergaderingen (LAG’s) per jaar(**)
○ Lezen, beoordelen en opvolgen van projecten
○ Deel te nemen aan activiteiten, vormingen die binnen de LOS worden
uitgewerkt
Na toelichting door Robrecht Geeroms, coördinator Pajottenland+;
Artikel 1 :
De gemeenteraad keurt de Lokale ontwikkelingsstrategie 2023-2027 van Pajottenland+ goed.
Artikel 2 :
De gemeenteraad neemt het engagement om zich in te zetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027.
Artikel 3 :
De gemeenteraad geeft de voorzitter van de gemeenteraad, Kristof Cattie, en de algemeen directeur, Ann Sevenoo, de machtiging om de engagementsverklaring te ondertekenen
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 18/04/2023
De notulen van de gemeenteraad dd. 18/04/2023 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 14/05/2019 waarbij een deontologische code voor lokale mandatarissen werd goedgekeurd;
Overwegende de nieuwe verplichting om een deontologische commissie op te richten, die toeziet op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten en dat deze vermelding kan toegevoegd worden aan de bestaande deontologische code;
Overwegende dat een deontologische code houvast en ondersteuning biedt aan alle lokale mandatarissen op het gebied van integer handelen en bestuurlijke integriteit;
Overwegende het voorliggend voorstel van deontologische code op basis van het voorstel van VVSG;
Artikel 1 :
De deontologische code voor lokale mandatarissen wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Vervangen bestaande platte dakbedekking – School Kerkhove 14” een bestek werd opgesteld;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 78.895,22 euro (exclusief BTW);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van het meerjarenplan;
Artikel 1 :
Het bestek “Vervangen bestaande platte dakbedekking – School Kerkhove 14” wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 78.895,22 euro (exclusief BTW).
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan.
Aanleiding
In uitvoering van het Koninklijk Besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties van 22 mei 2019 en de wet van 15 mei 2007 betreffende civiele veiligheid heeft de gemeente een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) opgesteld.
Elke gemeente of stad in België is verplicht een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) op te maken dat het multidisciplinair optreden regelt en de algemene richtlijnen en de nodige informatie bevat om het beheer van een noodsituatie te verzekeren.
Juridische overwegingen
- Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 betreffende artikel 133, 134 en 135.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
- De wet betreffende civiele veiligheid van 15 mei 2007, meer bepaald artikel 9 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is op gemeentelijk niveau.
- Artikel 40 van het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Koninklijk besluit van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor de crisisgebeuren en situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
- Koninklijk besluit van 10 juni 2014 omtrent de opdrachten en taken van civiele veiligheid.
- Koninklijk besluit van 23 februari 2018 betreffende de verzending van een kort tekstbericht in geval van dreigend gevaar of grote ramp.
- Koninklijk besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties van 22 mei 2019, meer bepaald artikel 1 en 3 dat de burgemeester bevoegd is op gemeentelijk niveau.
- Ministeriële omzendbrief van 25 juli 2017 betreffende het psychosociaal interventieplan van discipline 2 dringende geneeskundige hulpverlening.
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2011 houdende de goedkeuring van het algemeen nood- en interventieplan (ANIP).
Er werd een Nationaal veiligheidsportaal voor de Belgische diensten betrokken bij de noodplanning en het crisibeheer, onder beheer van de federale overheidsdienst binnenlandse zaken, ter beschikking gesteld. Dit ICMS-platform (Crisis Management System ) zorgt voor een volledig nieuwe opmaak.
Het voorliggend voorstel van algemeen nood- en interventieplan werd opgemaakt door de gemeentelijke noodplanningscoördinator en goedgekeurd door de gouverneur dd. 07/03/2023.
Artikel 1 :
Het algemeen nood- en interventie plan (ANIP) van de gemeente Bever, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 oktober 2011, wordt opgeheven.
Artikel 2 :
Het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) van de gemeente Bever wordt als bijlage bij onderhavige beslissing goedgekeurd.
Artikel 3 :
Een exemplaar van het ANIP wordt overgemaakt aan alle bestemmelingen opgenomen in het ANIP.
Artikel 4 :
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de gouverneur.
Voorgeschiedenis
- Gemeenteraadsbesluit van 17/05/2022 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.
- Ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij op 8/02/2023.
Feiten en context
Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Bever maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.
De raad van bestuur van SHM Providentia heeft beslist om in eerste instantie vanuit Providentia een woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden en de inkanteling van de SVK’s binnen dit werkingsgebied voor te bereiden. Vervolgens wordt een beslissing genomen m.b.t. het vervolgtraject waar een fusie en/of nadien een splitsing (of omgekeerd) met andere woonmaatschappijen tot de mogelijkheden behoort, in functie van patrimoniumoverdrachten. Ook zullen toekomstige samenwerkingsvormen (joint venture) tussen woonmaatschappijen verder onderzocht worden in functie van efficiëntiewinsten. De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Providentia verleend tot 30 juni 2023. Momenteel loopt nog een juridische procedure bij de Raad van State (namens de gemeenten Dilbeek, Opwijk en Wemmel tegen het vastgelegde werkingsgebied) die mogelijks nog een impact kan hebben op de (vorming van de) woonmaatschappij.
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een juridisch traject voor:
- De rechtsvorm van (sociale huisvestingsmaatschappij) Providentia zal omgezet worden van een CVBA naar een BV (en woonmaatschappij) (juni 2023).
- De sociale verhuurkantoren SVK Webra, RSVK De Woonkoepel, SVK Zuidkant en SVK OCMW Wemmel zullen een algemeenheid van goederen/bedrijfstak/ individuele overdrachten inbrengen in de BV PROVIDENTIA (na omzetting; afhankelijk van de beslissing over de techniek van overname van de SVK-activiteiten).
- De tijdige overdrachten/overnames van woningen (en grondreserves) naar/van de ‘andere’ woonmaatschappijen (zie verder), lokale besturen en het Vlaams Woningfonds, zo mogelijk sneller dan de decretale voorziene uiterste datum.
Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een organisatorisch traject voor:
- Communicatie naar en overleg met personeel, lokale besturen en betrokken actoren.
- Het bewaken van de reguliere en actuele operationele werking van Providentia gedurende de transitieperiode.
- De opmaak en invulling van het organisatiemodel, de werkingsprincipes en organigram van de toekomstige organisatie.
Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met vertegenwoordigers met een uitvoerend mandaat uit elke gemeente, Providentia, de SVK’s met personeelsoverdracht en de externe consultants) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …).
Op 8 februari 2023 valideerde de stuurgroep de aanvraag erkenning woonmaatschappij (met ontwerp van statuten en intern reglement, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).
In de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd, en in het ontwerp van intern reglement werd voorzien dat de vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat raad van bestuur wordt genoemd, bestaande uit ten minste drie (3) leden en ten hoogste 15 leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld op zes (6) jaar. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet.
Ten hoogste één bestuurder wordt voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen.
Eén bestuurder wordt voorbehouden voor de provincie Vlaams-Brabant/ Vlabinvest APB.
De andere bestuurders worden voorgedragen door de gemeenten , die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap. De mandaten in het bestuursorgaan worden toegekend op basis van de grootte van de gemeente, en dit op basis van volgend criterium:
- “Grote gemeenten” (zijnde gemeenten met meer dan 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk twee bestuursmandaten voor te dragen;
- “Middelgrote gemeenten” (zijnde gemeenten met tussen 4.000 en 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk één bestuursmandaat voor te dragen; en
- “Kleine gemeenten” (zijnde gemeenten met minder dan 4.000 huishoudens) hebben het recht om gezamenlijk twee bestuursmandaten voor te dragen.
Gelet op het voorgaande criterium worden, op heden, de gemeenten in het werkingsgebied als volgt opgedeeld:
- De gemeenten Asse en Dilbeek zijn grote gemeenten;
- De gemeenten Affligem, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel zijn middelgrote gemeenten; en
- De gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Gooik en Lennik zijn kleine gemeenten.
Om te kunnen voldoen aan de vereiste van artikel 14, in fine van de statuten van de Vennootschap met het oog op het behouden van de gendergelijkheid binnen het bestuursorgaan, dienen de voormelde gemeenten steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen. Als de gemeenten tegelijk een voorkeur opgeven voor één van de voorgedragen kandidaten kan de algemene vergadering aan de hand daarvan een eerste samenstelling van het bestuursorgaan creëren. Als blijkt dat de beoogde gendersamenstelling niet kan bereikt worden, past de algemene vergadering de keuze aan totdat hieraan wel voldaan is. Zij kiest steeds uit de voorgedragen kandidaten.
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Deze bestuurders hebben een uitvoerend mandaat namens de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor wie zij optreden. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief.
Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:
- De raad van bestuur is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond.
- Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht.
De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
Het college van burgemeester en schepenen draagt gemeenteraadsleden (met uitvoerend mandaat) voor als nieuwe bestuurders van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.
Op 15 juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Providentia gehouden. SHM cvba Providentia vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
Juridische gronden
Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.
De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
Argumentatie
In afspraak met de stuurgroep en conform de bepalingen voorzien in de ontwerpstatuten en het ontwerp van intern reglement worden 2 leden van de gemeenteraad van de gemeenten Bever, Galmaarden, Lennik, Gooik en Herne voorgedragen om een bestuursmandaat op te nemen in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij, voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.
Er wordt overgegaan tot geheime stemming.
Met 10 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1 :
Kurt PENNINCK en Heidi ELPERS, gemeenteraadsleden, worden voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordigers van de Bever, Galmaarden, Lennik, Gooik en Herne, in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.
Artikel 2 :
Dirk WILLEM en Carina RICOUR, gemeenteraadsleden, worden voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als waarnemend vertegenwoordiger. Zij hebben geen stemrecht en geen zitpenning maar mogen wel aanwezig zijn op de vergaderingen.
Gelet op de regelgeving van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités;
Aanleiding
ERSV is een overlegorgaan dat werkt in opdracht van de lokale besturen, samen met de sociale partners en andere actoren in de provincie Vlaams-Brabant. Het doel is invloed uitoefenen op beleidsbepalende processen om vooruitgang te boeken ten behoeve van de regio, maar ook en vooral gezamenlijke acties te ondernemen.
De gemeente Bever maakt reeds lang deel uit van dit orgaan.
De laatste Algemene vergadering ging door op 30/03/2021.
Dit orgaan is in vereffening. Men is klaar om de vereffening af te ronden.
Op 27/04/2023 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging tot de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 30/05/2023.
Op 10/05/2023 ontving het gemeentebestuur de nodige documenten voor deelname.
Op de agenda staan de volgende punten:
Overwegende dat de BAV van ERSV Vlaams-Brabant vzw van 30 maart 2021 besliste om tot ontbinding van de vzw over te gaan, waarbij ook een college van vereffenaars werd aangeduid met als opdracht het actief te gelde te maken en het passief aan te zuiveren. Dit college van vereffenaars heeft nu zijn opdracht afgerond en het positieve saldo van deze vereffening moet nu bestemd worden.
Overwegende dat de aangeduide vertegenwoordiger de laatste jaarrekening van de vzw ERSV Vlaams-Brabant moet goedkeuren en mee dient te beslissen over het positieve saldo.
Kristof Cattie is kandidaat om de gemeente te vertegenwoordigen.
Er wordt overgegaan naar een geheime stemming.
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De gemeenteraad duidt Kristof Cattie aan als gemeentelijk vertegenwoordiger voor het ERSV, (Erkend Regionaal Samenwerkingsverband) Vlaams-Brabant vzw in vereffening).
Aanleiding:
Om de verkeersveiligheid te verhogen wenst de gemeente Bever een trajectcontrole op te starten. De gemeente wenst een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS (Trajectcontrole as a Service) voor het controleren van snelheidsovertredingen via automatische vaststellingen.
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Regelgeving:
- het verzameldecreet mobiliteit van 7 oktober 2020;
- de wet van 16 maart 1968 inzake de politie over het wegverkeer, meer in het bijzonder artikel 29quater, zoals gewijzigd;
- de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de
administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- de wet van 17 juni 2016 inzake de concessieovereenkomsten en haar uitvoeringsbesluit
Feiten, context en argumentatie:
Snelheidsovertredingen in het verkeer vormen een groot veiligheidsprobleem. De lokale politie is niet altijd bij machte om op een structurele manier snelheidscontroles te organiseren en ook het parket is niet bij machte om de grote instroom aan overtredingen te verwerken.
Ingevolge het verzameldecreet mobiliteit van 7 oktober 2020 met aanpassing van de wegverkeerswet van 16 maart 1968 waarbij artikel 29quater werd ingevoerd, kunnen lokale besturen sedert 1 februari 2021 gemeentelijke administratieve sancties (GAS), meer bepaald GAS boetes invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen.
De inbreuken dienen aan vijf cumulatieve voorwaarden te voldoen opdat ze afgehandeld kunnen warden via GAS 5:
- de overtreding vindt plaats op wegen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur;
- de overtreding mag maximaal 20km/u te veel bedragen
- het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer,
met automatisch werkende toestellen (bemand, onbemand, mobiel of vast), die volledig gefinancierd worden door de lokale overheid en dat deze overtredingen warden
vastgesteld door bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en
van het gebruik van de openbare weg;
- de overtreding wordt begaan door een meerderjarig natuurlijk persoon of door een rechtspersoon;
- er wordt op hetzelfde moment geen andere overtreding vastgesteld.
Indien niet aan alle voorwaarden is voldaan, blijft de vastgestelde overtreding onderworpen aan het strafrecht.
De tarieven voor GAS-boetes voor deze snelheidsovertredingen zijn gelijk aan de bedragen vastgesteld door de Vlaamse Regering in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014
betreffende de inning en consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer en bedragen afhankelijk van de gemeten snelheid, 53 euro tot 163 euro per overtreding.
De gemeente Bever kiest er voor om deze beperkte snelheidsovertredingen in de toekomst af te handelen via GAS 5 omdat dit bijkomende mogelijkheden geeft in de aanpak van de verkeersveiligheid op haar grondgebied. Naast een ruim gamma van andere middelen zoals verkeersdrempels, verkeersremmers, asverschuivingen, signalisatie en sensibilisering zijn trajectcontroles een bijkomende mogelijkheid om de verkeersveiligheid op adequate wijze te verhogen en te handhaven. Bovendien is de aanleg van verkeersdrempels of andere ingrepen in het weggedeelte niet altijd mogelijk, omwille van technische redenen of omwille van verzet van de buurtbewoners, waardoor trajectcontrole een volwaardig alternatief vormt.
Het GAS 5 reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 24 januari 2023.
De gemeente Bever wenst een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS, die haar toelaat de verkeersveiligheid aanzienlijk te verhogen zonder dat hier een hoge investeringskost tegenover staat. Het model van de concessieovereenkomst werd toegevoegd aan dit besluit.
De firma TM TaaS (Trajectcontrole as a Service), consortium bestaande uit de firma's Trafiroad (hardware), Macq Mobility (software) en lntouch (software), heeft een gehomologeerd systeem met geïntegreerde GAS-verwerkingssoftware van A tot Z ontwikkeld om deze snelheidsovertredingen te controleren via automatische vaststellingen.
TM TaaS draagt het exploitatierisico en is verantwoordelijk voor de realisatie, exploitatie, onderhoud en financiering van het systeem van trajectcontroles en in ruil hiervoor heeft zij recht op een concessievergoeding van 24 euro exclusief btw per verwerking van een vaststelling, en is maandelijks betaalbaar na het overmaken van een factuur.
Het lokaal bestuur staat in voor het aanleveren van een energiecontract voor de camera's, de lokale politiezone staat in voor het tijdig verwerken van kandidaat-overtredingen door een daartoe bevoegde vaststeller die wettelijk een operationeel lid van de politie dient te zijn, en de verdere procedure dient te worden afgehandeld door een sanctionerend ambtenaar aangesteld door het lokaal bestuur.
De autonomie van de gemeente als wegbeheerder blijft op elk moment gevrijwaard.
Door het feit dat TM TaaS het exploitatierisico draagt is de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing.
De voorgestelde overeenkomst betreft een concessie van diensten, overeenkomstig artikel 2, 7° van de concessiewet van 17 juni 2016. De geraamde waarde van deze overeenkomst is per traject zeer moeilijk te voorspellen omwille van de moeilijke inschatbaarheid van het aantal overtredingen per traject en de moeilijk te voorspellen aard van de overtredingen (de snelheid).
Rekening houdend dat slechts een beperkt aantal straten in aanmerking komen (alleen zone 30 en 50, verbindingswegen, niet op gewestwegen) is de waarde van deze concessie in elk geval substantieel lager dan het drempelbedrag van 5.382.000,00 euro, zeals vastgelegd in artikel, §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016, zodat de concessiewet niet van toepassing is, waaronder de strikte transparantie- en bekendmakingsverplichting, maar desalniettemin onderworpen blijft aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
De concessiewetgeving, hoewel strikt gezien niet van toepassing, voorziet in artikel 43 in verschillende wettelijke uitzonderingsgronden op de bekendmakingsverplichting, waaronder in geval van een technisch monopolie waarover TM TaaS in deze sector beschikt.
Uit de omstandigheden blijkt dat TM TaaS een technisch monopolie heeft in deze sector. Er is slechts een onderneming die beschikt over de expertise, middelen, instrumenten en technische bekwaamheid om een alomvattend en afdoend antwoord te bieden op de door het gemeentebestuur gevraagde dienstverlening. Een loutere bekendmaking zal niet tot meer concurrentie of betere plaatsingsresultaten leiden.
Bovendien kan de door TM TaaS beschikbaar gestelde infrastructuur dienstig zijn als uitbreiding van het bestaande ANPR-netwerk.
De gemeentebestuur streeft er naar om in samenspraak met TM TaaS een traject te activeren, na positieve evaluatie kunnen er gefaseerd bijkomende trajecten warden toegevoegd. Ook in de 5 opvolgende jaren kunnen bijkomende trajecten warden toegevoegd.
De trajecten voor trajectcontrole moeten voldoen aan volgende kenmerken:
- Snelheidsbeperking moet 30 km/u of 50 km/u zijn;
- De trajectcontrole met gelegen zijn binnen een specifieke zone; bijvoorbeeld niet in een zone met overgang tussen bebouwde kom en zone 50.
- In het traject mogen geen aangekondigde snelheidsremmers, zoals drempels, plateaus, as verschuivingen enz., liggen op een plaats waar 50 km/u mag gereden warden.
Zo moet bij een aangekondigde drempel de snelheid verlaagd warden naar 30 km/u, waardoor er geen eenduidige snelheidsregel geldt binnen het traject.
- Wanneer er wegwerkzaamheden gepland zijn, wordt het contract van de uitbating van de trajectcontrole verlengd met de duur van de werken.
- Het traject moet een 'hoofdstroom' zijn zonder al te veel zijstraten
- Er kunnen best geen volledige parallelle wegen liggen aan het traject om sluipverkeer te vermijden.
- Het doel moet zijn om doorgaand verkeer af te remmen. Op drukke locaties zoals een schoolomgeving, zal de trajectcontrole geen effect hebben aangezien er trager wordt gereden.
Het starten met de trajectcontroles binnen de politiezone Pajottenland werd reeds doorgesproken met de lokale politie (ook andere Pajotse gemeenten hebben het voornemen
om te starten met trajectcontrole).
De vaste vergoeding van TaaS bedraagt 24 euro exclusief btw per verwerking van een vaststelling en is maandelijks betaalbaar door de gemeente aan TaaS na het overmaken van een factuur.
Artikel 1 :
De gemeenteraad besluit dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.
Aanleiding
Keuze trajecten voor trajectcontrole via TaaS.
Bevoegdheidsgrond:
• het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 56-57;
Regelgeving:
• het verzameldecreet mobiliteit van 7 oktober 2020;
• de wet van 16 maart 1968 inzake de politie over het wegverkeer, meer in het bijzonder artikel 29quater, zoals gewijzigd;
• de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
•het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
• de wet van 17 juni 2016 inzake de concessieovereenkomsten en haar uitvoeringsbesluiten;
•gemeenteraadsbesluit van 24 mei 2023 betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS met betrekking tot het organiseren van trajectcontroles binnen het grondgebied
Op basis van de bepalingen van de concessieovereenkomst dient de selectie van de trajecten te gebeuren binnen een maand na de ondertekening.
In samenspraak met de politie en op basis van noodwendigheden in het kader van verkeersveiligheid werden diverse trajecten geselecteerd.
Er wordt voorgesteld om volgende 1 traject op te starten, het snelheidsregime op dit traject is 50km/u : KERKHOVE 38 tot AKRENBOS 58
De huisnummers zijn indicatief, de effectieve inplanting van de infrastructuur op de diverse locaties moet op terrein bekeken worden samen met TaaS.
De gemeenteraad besluit dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur artikel 21;
Gelet op het feit dat de raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente en OCMW-raad en dat ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;
Gelet op het feit dat onderhavig ontwerp van beslissing op 19 mei 2023 door raadslid Geuens werd bezorgd aan de algemeen directeur;
Ontwerp van beslissing :
1. Stopzetting van het schoolproject op Akrenbos.
2. Gefundeerd en objectief debat binnen de gemeenteraad organiseren om de financiële middelen nu en in de toekomst, eventueel met een nieuwe subsidieaanvraag, te herbestemmen zodat “meer” openbare plannen gerealiseerd kunnen worden ten bate van heel de bevolking ipv een project dat de financiële ondergang van de gemeente zal betekenen en waarvan de hete patat zal doorgeschoven worden naar de volgende legislatuur.
Artikel 1 :
De gemeenteraad keurt het voorstel tot stopzetting bouwproject nieuwe kleuterschool op Akrenbos niet goed.
- De voorzitter geeft duidelijkheid ivm het verdelgen van wespen : Enkel in noodsituaties kan men de brandweer nog contacteren. Voor gewone bestrijding moet men zich tot de
privé-markt richten.
- Raadslid Verhofstadt verwijst naar de princiepsbeslissing die het schepencollege dd. 30/03/203 nam met betrekking tot de nieuwe distributienetbeheerder. Hij deelt mee dat dit
voor Bever zal geld kosten en dat dit volgens hem een verkeerde beslissing is. De voorzitter antwoordt dat de definitieve beslissing door de gemeenteraad zal moeten worden
genomen, dat Fluvius nochtans gegarandeerd heeft dat dit voor Bever niet duurder zal zijn en dat elk raadslid volgende week kan deelnemen aan een online-infosessie.
- Raadslid Reygaerts stelt voor om in het kader van de veiligheid de nachtverlichting terug op te starten. De voorzitter deelt mee dat op de laatste politieraad n.a.v. het doven
van de nachtverlichting de cijfers ivm criminaliteit en veiligheid werden meegedeeld en dat deze stabiel zijn gebleven. Voorlopig is er dus geen reden om deze terug op te
zetten.
- Raadslid Weverbergh informeert naar het uitleggen van de gracht op Akrenbos. De voorzitter antwoordt dat het op de planning staat.
- Raadslid Verhofstadt deelt mee dat hij van een burger de melding kreeg dat er vrij veel onkruid op het kerkhof staat. De voorzitter antwoordt dat daar deze week reeds 2 halve
dagen werd gewerkt.
- Raadslid Geuens informeert naar de bouwshift in Bever en vraagt hoeveel kavels er in risicozone liggen en of men daarvoor zal vergoed worden. De voorzitter antwoordt dat
daar geen zicht op is, dat 70% door de gemeente zou moeten worden vergoed en dat het steeds de gemeente zal zijn die beslist. Raadslid Krikilion deelt mee dat enkele
maanden geleden hieromtrent een infosessie is doorgegaan, waarop deze vraag kon worden gesteld.
- Raadslid Geuens verwijst naar een mail waarin een burger de campagne Maai Mei Niet aanhaalt en aanklaagt dat de gemeente wel bermen heeft gemaaid. De voorzitter
antwoordt dat omwille van veiligheid de eerste maaibreedte werd gemaaid. Schepen Willem antwoordt dat dit al jaren zo wordt uitgevoerd omdat in het 3e trimester meer
kinderen met de fiets naar school gaan.
De voorzitter sluit de zitting op 24/05/2023 om 21:25.