De voorzitter opent de zitting op 30/09/2025 om 20:00.
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 26/08/2025;
De notulen van de gemeenteraad dd. 26/08/2025 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende uitvoeringsbesluiten;
Gelet op artikel 4.2.20 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening betreffende lasten en voorwaarden verbonden aan vergunningen;
Gelet op de verkavelingsaanvraag, ingediend door Cannuyer Claude en Van Mello Edith;
Overwegende dat de aanvraag werd ontvangen op 26 mei 2025;
Overwegende dat het dossier ontvankelijk en volledig werd verklaard op 3 juli 2025;
Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op een terrein met als adres Akrenbos, tussen Akrenbos 78D en 79A, en met als kadastrale omschrijving enige afdeling, sectie E, nummers 1145g14, 1145h3, 1145r10;
Overwegende dat het een aanvraag betreft tot verkaveling in 4 loten voor halfopen bebouwing;
Overwegende dat de ontworpen verkaveling volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. van 7 maart 1977, gelegen is in woongebied met landelijk karakter;
Overwegende dat het aangewezen is langsheen Akrenbos, buurtweg nr. 12, binnen de grenzen van het te verkavelen goed het openbaar domein te verbreden omwille van de verkeersveiligheid, in geval de aanvraag voor vergunning in aanmerking komt:
- behouden van zoveel mogelijk parkeerplaatsen naast de rijweg;
- voorzien van een looproute achter de parkeerplaatsen zodat voetgangers veilig en gescheiden van het verkeer kunnen lopen;
Overwegende dat het bijgevoegde verkavelingsontwerp voorziet in de verbreding van het openbaar domein d.m.v. een gratis grondafstand aan de gemeente (0a45ca), zoals aangeduid op het verkavelingsplan met een gele strook van +/-1,10m breed en +/-41,42m lang;
Overwegende dat de voorgestelde grondafstand in der minne en om reden van openbaar nut geschiedt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1 :
De verbreding van de bestaande gemeenteweg d.m.v. een gratis grondafstand van 0a45ca, aangeduid met een gele strook op het verkavelingsontwerp, ingediend door de heer Cannuyer en mevrouw Van Mello, voor een terrein met als adres Akrenbos, tussen Akrenbos 78D en 79A, en met als kadastrale omschrijving enige afdeling, sectie E, nummers 1145g14, 1145h3, 1145r10, wordt goedgekeurd.
Artikel 2 :
De kavels dienen beperkt te worden zoals getekend op het verkavelingsplan. Deze strook (0a45ca) is bestemd om ingelijfd te worden in het openbaar domein der wegenis voor de symbolische waarde van 1 euro. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar. Het verlijden van deze akte dient uiterlijk samen te gebeuren met het verlijden van de verkavelingsakte of de verkoopakte.
Afschrift of attest van de bevoegde ambtenaar of notaris van de akte moet, vóór het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning op een lot in de verkaveling, aan de dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente overgemaakt worden, anders kan niet nagegaan worden of aan artikel 2 van deze bijlage, wat betreft de grondafstand, voldaan is.
Volgens artikel 4.6.4 §2 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening vervalt de verkavelingsvergunning van rechtswege indien binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning de akte betreffende de gratis grondafstand niet is verleden. Er mag geen enkel perceel worden verkocht, te koop aangeboden, verhuurd of te huur gezet, en er mag ook geen erfpacht of opstalrecht op worden gevestigd zolang aan bovenvermeld artikel 4.6.4 §2 niet werd voldaan.
Artikel 3 :
De verkavelaar zal, indien niet aanwezig, de uitbreiding van het net van alle openbare nutsvoorzieningen, zoals water, elektriciteit, telefoon, kabel-tv, ... op eigen kosten, tot voor de verkaveling laten uitbreiden. De netten zullen aangelegd worden volgens de statuten en de desbetreffende reglementen van kracht in de intercommunales of volgens de richtlijnen van de gemeente.
De verkavelaar zal vóór de verkoop en/of bebouwing van een perceel de bewijsstukken aan de gemeente overmaken, waaruit blijkt dat deze kosten met de intercommunales vereffend werden. Alle bijkomende kosten (onvoorziene werken, herziening van prijzen, aansluitingen, enz....) blijven ten laste van de eigenaar van het perceel.
Artikel 4 :
Er zal geen enkele omgevingsvergunning afgeleverd worden indien het bewijs van de gestelde voorwaarden in de aangeduide artikels 1 tot en met 3, niet voorafgaand wordt geleverd.
Artikel 5 :
Indien er elektriciteitspalen, vóór de verkaveling, dienen verwijderd of verplaatst te worden, moeten de onkosten door de verkavelaar worden gedragen of betaald.
Artikel 6 :
Dit besluit wordt bij de verkavelingsvergunning gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Artikel 7 :
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant met het oog op de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.
Bevoegdheid
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.
Juridische context
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Aanleiding en feitelijke context
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Vormvereisten/adviezen
Dit besluit heeft geen specifieke vormvereisten of in te winnen adviezen.
Motivering
De gemeenteraad erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
De gemeenteraad wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst de gemeenteraad deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Financiële aspecten
De gemeenteraad neemt akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
Artikel 1 : De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten.
Artikel 2 : De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
Artikel 3 : Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten.
Artikel 4 : Het college van burgemeester en schepenen bepaalt wie de hulpvraag in de digitale crisistool kan lanceren.
Artikel 5 : De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen,
Gelet op het feit dat de gemeente voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 4 september 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 5 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 4 december 2025 plaatsheeft in “De Victorie”, Kerkdreef 1 te 3210 Linden (Lubbeek);
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 5 september 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 5 luiken, met name (1) een wijziging van de zetel en van de naam, (2) een uitbreiding van de modaliteiten inzake de inbreng van rioleringsnetten, (3) een aantal aanpassingen ingevolge onder meer gewijzigde regelgeving en enkele actualiseringen/verduidelijkingen/ tekstverfijningen, (4) een wijziging aan de bijlage 3 van de statuten inzake de gouden aandelen en de warmte-activiteit en tot slot (5) een schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;
Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’;
Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026;
Artikel 1 :
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 4 december 2025:
Artikel 2 :
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Riobra, met inbegrip de voorgestelde wijziging van de zetel en de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2026.
Artikel 3 :
De opdrachthoudende vereniging Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissing van deze gemeenteraad.
Artikel 4 :
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 4 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 5 :
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen,
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 8 september 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 9 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen die op 8 december 2025 plaatsheeft in “Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas ”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad op digitale wijze op 9 september 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen en (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;
Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’;
Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026;
Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius Midden-Vlaanderen in zitting van 8 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius Antwerpen en van Fluvius Midden-Vlaanderen voorstellen waarbij de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties verbonden aan het grondgebied Zwijndrecht van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht zullen overgaan van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen naar de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen;
Artikel 1 (agenda):
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen van 8 december 2025:
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website https://over.fluvius.be/fluvius-midden-vlaanderen-bav-december-2025 van Fluvius Midden-Vlaanderen kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties (Publi-T en Publigas) verbonden aan het grondgebied Zwijndrecht van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Artikel 2 (statutenwijziging) :
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Midden-Vlaanderen.
Artikel 3 ( partiële splitsing door overneming van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Midden-Vlaanderen voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties (PUBLI-T EN PUBLIGAS) verbonden aan het grondgebied Zwijndrecht van de gemeente Bever-Kruibeke-Zwijndrecht) :
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Midden-Vlaanderen van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties verbonden aan het grondgebied Zwijndrecht van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen te verzoeken de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en strategische participaties verbonden aan het grondgebied Zwijndrecht van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht te willen aanvaarden.
Artikel 4 :
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5 :
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen op 8 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad,
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 waarbij het voorstel van statutenwijziging werd goedgekeurd;
Gelet op het feit dat in de voorbereiding van het voorstel van statutenwijziging geen voorafgaand niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering; (Het oorspronkelijke goedkeuringstoezicht werd vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies.)
Overwegende dat op 3 juli 2025 een niet-bindend advies werd gevraagd bij de Vlaamse Regering;
Gelet op het ontvangen advies van de Vlaamse Regering op 20 augustus 2025;
Gelet op de administratieve rechtzetting van de procedure inzake de goedkeuring statutenwijziging, dienen de vennoten de eerder goedgekeurde statutenwijzigingen formeel te herbevestigen;
Gelet op de agenda van de Algemene Vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 10 december 2025 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
Gelet op het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura;
Artikel 1 :
De goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen wordt herbevestigd;
Artikel 2 :
De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de goedkeuring van statutenwijzigingen te herbevestigen op de Algemene Vergadering van INTRADURA dd. 10 december 2025.
Artikel 3 :
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur art. 21;
Gelet op het feit dat raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente- en OCMW-raad en dat de ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;
Overwegende dat onderhavig ontwerp van beslissing op 17 september 2025 door raadslid Verhofstadt werd bezorgd aan de algemeen directeur :
Conform artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur en het huishoudelijk reglement vragen wij om onderstaand toegelicht voorstel van beslissing als (aanvullend) agendapunt op te nemen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Onderwerp agendapunt
Reactie gemeente Bever op de conceptnota Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) en de kennisgevingsnota plan-MER (openbaar onderzoek 09/09/2025–14/11/2025).
Korte motivering (samengevat)
Het BRV bepaalt de ruimtelijke krijtlijnen voor de komende decennia. Voor Bever (landelijke gemeente) zijn de effecten potentieel groot:
Voorstel van beslissing (ter stemming, bij voorkeur artikelsgewijs)
Artikel 1 – Principe
De gemeenteraad beslist dat Bever een officiële inspraakreactie indient op de conceptnota BRV en de kennisgevingsnota plan-MER, uiterlijk op 14 november 2025.
Artikel 2 – Inhoudelijke accenten
De gemeenteraad beslist dat de reactie minstens volgende 5 garanties bevat:
 a) Rechtszekerheid & billijke compensatie bij herbestemming/waardedaling;
b) Leefbare landbouw: voldoende bruikbaar areaal en duidelijke overgangs-/beheerregimes;
c) Ondernemersruimte: geen uitdoof zonder alternatief én tijdpad; waar nodig planologische compensatie;
d) Verdichten = kwaliteit: parallelle investeringen in groenblauwe dooradering, ontharding, mobiliteit en voorzieningen;
e) Sterke plan-MER: toetsende alternatieven en beoordeling van socio-economische effecten (waarde, betaalbaarheid, landbouwstructuur, lokale handel, mobiliteit).
Artikel 3 – Opdracht aan het college
De gemeenteraad gelast het college om op basis van artikel 2 een ontwerp-inspraakreactie op te maken, publiek te communiceren (website/infoblad) en in te dienen binnen de termijn van het openbaar onderzoek.
Artikel 4 – Kennisgeving aan Vlaanderen
Het college meldt de beslissing en de bezwaren/accenten van Bever aan het Departement Omgeving en voegt de gemeenteraadsbeslissing toe aan de indiening, zodat formeel kenbaar is dat Bever bedenkingen/objec ties heeft bij de huidige BRV-conceptnota en plan-MER-aanpak. Ook het advies van de GECORO is meer dan raadzaam
Overwegende de bespreking ter zitting;
Artikel 1 : Het agendapunt “Reactie gemeente Bever op conceptnota BRV & kennisgeving plan-MER (inspraak t.e.m. 14/11/2025)” wordt niet goedgekeurd.
De schepen van onderwijs geeft een toelichting over de verkeersveiligheid in de omgeving van de nieuwbouwschool op Akrenbos 133.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar het overzicht van de informatie van de vertegenwoordigers in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De voorzitter antwoordt dat dit op de to-do-lijst van de algemeen directeur staat.
- De voorzitter deelt mee dat er een prognosebedrag gekend is voor een subsidie voor faciliteitengemeenten. Voor Bever zou dit vermoedelijk 374.000 euro bedragen. Henk adviseert om de personenbelasting te verlagen. De voorzitter antwoordt dat we eerst de meerjarenplanning moeten afwachten.
- Raadslid Verhofstadt naar de personeelsbezetting per dienst. De voorzitter verwijst naar het organogram dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd.
- Raadslid Capiau informeert naar de financiering van de actie Koop Lokaal. De voorzitter antwoordt dat hiervoor budget werd vrijgemaakt. De schepen deelt mee dat ze hiervoor het budget voor haar bevoegdheid heeft aangewend.
De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2025 om 20:42.