De voorzitter opent de zitting op 21/05/2024 om 20:02.
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 16/04/2024;
De notulen van de gemeenteraad dd. 16/04/2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334;
Overwegende het voorstel van het schepencollege om op zondag 8 september 2024 een garageverkoop te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is om hiervoor een reglement vast te leggen;
Overwegende de toelichting door de schepen van cultuur;
Artikel 1 :
De gemeenteraad gaat akkoord om een reglement voor garageverkoop als volgt goed te keuren :
Artikel 1 : Gegevens van de garageverkoop
Er wordt een garageverkoop georganiseerd. Een garageverkoop houdt in dat goederen die aan de verkoper toebehoren, met het oog op een verkoop ervan, worden uitgestald op privaat domein. De prijs van de goederen wordt door de verkoper zelf bepaald, en mag eventueel ter plaatse gewijzigd worden. De opbrengst van de verkoop is volledig voor de particuliere verkoper.
Artikel 2 : Domein bestemd voor de garageverkoop
De goederen mogen enkel worden uitgestald en voor verkoop aangeboden op de private eigendom van de deelnemer, dit wil zeggen in en voor de garage, op de oprit en in de voortuin, en dit tot aan de grens met het openbaar domein van de gemeente Bever.
Het is niet toegestaan delen van het openbaar domein voor de garageverkoop in te nemen.
Elke deelnemer dient er tijdens de garageverkoop voor te zorgen dat zijn eigendom zindelijk en ordelijk blijft, en dat alle afval en vuil in de mate van het mogelijke zo snel mogelijk wordt opgeruimd en verwijderd.
Artikel 3 : Deelname
Aan de garageverkoop kan worden deelgenomen door de inwoners van Bever. De professionele handelaars die en inschrijving in het handelsregister hebben, worden uitgesloten, tenzij zij handelen als particulier en éénmalig de door hen persoonlijke, gebruikte goederen op hun privé-eigendom wensen aan te bieden. Het is de deelnemers verboden geluidsinstallaties te gebruiken. Deelname aan de garageverkoop kan worden ontzegd aan de deelnemers die de bepalingen van onderhavig reglement niet respecteren.
Artikel 4 : Te koop aangeboden goederen
De deelnemers aan de garageverkoop mogen goederen te koop aanbieden, die hen toebehoren, en voor zover deze vallen binnen het wettelijk toelaatbare. De verkoop mag het normaal beheer van een privaat vermogen niet te buiten gaan. Dit houdt in dat de aangeboden goederen door de deelnemers niet mogen zijn aangekocht, gefabriceerd of geproduceerd met het oog op deze verkoop.
Er mogen geen nieuwe goederen worden verkocht, enkel goederen gesleten door gebruik. Het verkopen van winkelstocks is verboden, evenals het te koop aanbieden van etenswaren en drank.
Er kunnen controles gebeuren door de Economische Inspectie en/of de organisator.
Artikel 5 : Ongevallen en aansprakelijkheid
De gemeente Bever kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor gebeurlijke ongevallen, evenmin als de initiatiefnemers of medewerkers aan de garageverkoop. Bij diefstal of beschadigingen van de goederen, evenals van de privé-eigendommen van elke deelnemer, wordt het risico enkel en uitsluitend gedragen door de verkoper-deelnemer.
Artikel 6 : Kostprijs voor deelname
Aan de deelname van de garageverkoop is geen kostprijs verbonden.
De deelname is echter slechts geldig na inschrijving, en nodig met het oog op de verdere bekendmaking van het initiatief
Men kan inschrijven via de QR-code, de weblink of de inschrijvingsstrook, op de gemeentelijke website of in het gemeentelijk infoblad.
Artikel 7 : Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking, zodra goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 8 : Varia
De deelnemers aan de garageverkoop kunnen dit reglement raadplegen op de website van de gemeente.
Een lijst van de deelnemers, samen met een overzicht van de goederen die zij te koop aanbieden, kan men digitaal raadplegen op de website van de gemeente.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 165 van het Burgerlijk Wetboek, waarin staat dat de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter kan aanwijzen om huwelijken te voltrekken;
Overwegende de toelichting door de voorzitter;
Overwegende het voorstel van het schepencollege om ook de Ontmoetingszaal Plosje 10 als alternatieve huwelijkslocatie vast te leggen, met volgende voorwaarden :
- De standaard locatie blijft het gemeentehuis
- Voorwaarde dat de zaal niet verhuurd is
- De locatie wordt pas definitief vastgelegd tot 1 maand vóór de huwelijksdatum
- Bij een rouwmaaltijd vervalt de reservatie en gaat het huwelijk toch door in het gemeentehuis;
Overwegende dat deze alternatieve huwelijkslocatie aan volgende noodzakelijke voorwaarden voldoet :
- De gemeenteraad moet dit vastleggen bij gemeenteraadsbesluit.
- De locatie moet een vaste plaats zijn die zolang de gemeenteraad het besluit niet
opheft, wordt aangeduid als alternatieve huwelijkslocatie. Het kan dus niet om
willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen
op gelijk welke plaats.
- De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.
- De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet
zijn: iedereen moet er toegang toe hebben.
- De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve huwelijkslocatie
geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.
- Tenslotte hoeft de plaats niet tot het openbaar domein te behoren.
Artikel 1 :
De gemeenteraad gaat akkoord om de Ontmoetingszaal Plosje 10, met perceelnummer A89y, aan te duiden als alternatieve huwelijkslocaties met volgende voorwaarden :
- De standaardlocatie blijft het gemeentehuis
- Voorwaarde dat de zaal niet verhuurd is
- De locatie wordt pas definitief vastgelegd tot 1 maand vóór de huwelijksdatum
- Bij een rouwmaaltijd vervalt de reservatie en gaat het huwelijk toch door in het gemeentehuis.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Grondwet, in het bijzonder artikel 162;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2 en artikel 40, § 2;
Gelet op de Algemeen Kieswetboek van 12 april 1894, in het bijzonder artikel 130;
Overwegende de toelichting door de voorzitter;
Verkiezingen 9 juni 2024 :
Gelet op het Koninklijk besluit van 18 februari 2024 tot regeling van sommige kiesverrichtingen voor de gelijktijdige verkiezingen van het Europees Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen op 9 juni 2024, in het bijzonder artikel 22 waarin het bedrag van het presentiegeld voor de leden van de kiesbureaus wordt vastgesteld als volgt:
- voor de voorzitters van de stembureaus: € 40;
- voor de leden en secretarissen van de stembureaus: € 25;
Overwegende dat de gemeente voor verkiezingen 9 juni 2024, 3 stembureaus en 3 telbureaus telt, met telkens 6 leden;
Verkiezingen 13 oktober 2024 :
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 6 oktober 2023 tot regeling van de kosten voor de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen, in het bijzonder artikel 1 waarin het bedrag van het presentiegeld wordt vastgesteld als volgt:
- voor de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau: € 133;
- voor de secretaris en de bijzitters van het gemeentelijk hoofdbureau: € 89;
- voor de leden van de stembureaus: € 50;
Overwegende dat de gemeente voor de verkiezingen van 13 oktober 2024, 3 stembureaus 3 telbureaus telt en 1 hoofdbureau telt, met telkens 6 leden;
Overwegende dat het gemeentebestuur ook bij de verkiezingen van 2018 een extra vergoeding heeft toegekend aan de leden van de gemeentelijke stem-, tel- en hoofdbureaus;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om aan de leden van de stem-, tel, en hoofdbureaus een bijkomende vergoeding van 25 euro onder de vorm van een lokale handelaarsbon te schenken, dit voor zowel de verkiezingen van 9 juni, als die van 13 oktober 2024;
Artikel 1 :
De gemeenteraad gaat akkoord om aan de leden van de stem-, tel, en hoofdbureaus een bijkomende vergoeding van 25 euro onder de vorm van een lokale handelaarsbon te schenken, dit voor zowel de verkiezingen van 9 juni, als die van 13 oktober 2024
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de gemeenteraad op 27/06/2023 een bestek goedkeurde voor de aankoop van een nieuwe schoolbus en dat de enige ontvangen offerte veel te duur bleek;
Overwegende het lopende nieuwbouwproject van de school en dat dit een mogelijke impact kan hebben op de schoolbusritten;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de kostprijs van dit schoolbusvervoer geraamd wordt op :
- 80.000 euro voor het schooljaar 2024-2025
- 32.000 euro voor de volgende schooljaren (onderhavig aan indexering);
Overwegende dat de uitgave voor de eventuele aankoop van een schoolbus reeds een bedrag van 100.000,00 euro voorzien was in het investeringsbudget van het meerjarenplan;
Overwegende de toelichting ter zitting door de schepen van onderwijs;
Artikel 1 :
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek 2024-001 ‘Busvervoer voor de gemeenteschool Ak’cent te Bever. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 19/02/2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 30 april 2024 tot de Gewone Algemene Vergadering van Intradura van 19 JUNI 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 1 :
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2 :
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3 :
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De voorzitter geeft een beknopte toelichting.
- Raadslid Vermassen informeert naar de aanpassingen die Toerisme Vlaams-Brabant
aan het wandelnetwerk Pajottenland aanbracht. Schepen Durieux antwoordt dat voor
Bever de voorstellen niet werden weerhouden.
- Raadslid Geuens vraagt naar het register voor in- en uitgaande post. De algemeen
directeur zal dit doorsturen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/05/2024 om 20:39.