De voorzitter opent de zitting op 27/06/2023 om 20:23.
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 24/05/2023;
De notulen van de gemeenteraad dd. 24/05/2023 worden goedgekeurd.
Gelet op het gemeentedecreet en het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 249, §3 van het DLB van 22/12/2017 : De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van 5 april 2022 en van 8 november 2022 de vaststelling meerjarenplanaanpassing 2020-2025;
Gelet op het voorontwerp van jaarrekening, opgesteld door de financieel directeur onder begeleiding van Q&A;
Gelet op de vaststelling van de jaarrekening 2021 door de OCMW-raad van 27 juni 2023;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 werd afgesloten met volgende saldi voor de gemeente:
Gemeente |
Jaarrekening 2022 |
Exploitatiesaldo |
820.014 |
Investeringssaldo |
-293.980 |
Financieringssaldo |
-238.812 |
|
|
Budgettair resultaat van het boekjaar |
287.221 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
2.945.073 |
Overwegende dat de jaarrekening 2022 werd afgesloten met volgende geïntegreerde saldi :
Geïntegreerd |
Jaarrekening 2022 |
Exploitatiesaldo |
489.920 |
Investeringssaldo |
-294.204 |
Financieringssaldo |
-274.378 |
|
|
Budgettair resultaat van het boekjaar |
-78.661 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
2.594.836 |
Artikel 1 :
De gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening 2022 (gemeente) vast;
Artikel 2 :
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2022 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde jaarrekening 2022 definitief is vastgesteld;
Artikel 3 :
Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken, met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
De gemeenten Affligem en Bever wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Intergem en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009;
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Overwegende de uitgebreide toelichting die Fluvius op 13 juni 2023 voor alle raadsleden van Bever is komen geven en de gelegenheid tot vragen stellen;
Artikel 1
Dit agendapunt wordt verworpen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat wordt voorgesteld om een autobus aan te kopen voor minimum 25 personen + 1 begeleider + 1 chauffeur, voor het vervoer van de leerlingen van de lagere school;
Overwegende dat de huidige schoolbus in 2009 werd aangekocht en aan vervanging toe is;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek ‘Aankoop nieuwe of tweedehandse schoolbus en verkoop oude schoolbus’ werd opgesteld voor de aankoop van een nieuwe schoolbus en met de mogelijkheid tot overname van de oude schoolbus;
Overwegende de geboden mogelijkheid om een degelijk tweedehands voertuig aan te bieden, waarbij de beoordeling of dit tweedehands voertuig in aanmerking komt, volledig in handen ligt van het schepencollege;
Overwegende dat de leverancier die deze opdracht gegund krijgt, niet verplicht is, maar de kans krijgt om de oude bus over te nemen;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van het meerjarenplan voor een bedrag van 100.000,00 euro;
Op voorstel van het schepencollege;
Gelet op de toelichting door de schepenen van onderwijs
Artikel 1 :
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek ‘Aankoop nieuwe schoolbus en verkoop oude schoolbus’. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan.
Gelet op artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Overwegende dat geen afzonderlijke belasting op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen wordt vastgesteld;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 13/12/2022 waarbij een contante belasting op restafvalzakken van 60 liter werd vastgesteld;
Overwegende het voorstel van het schepencollege om aan de burgers ook restafvalzakken van 30 liter aan te bieden;
Overwegende dat de aankoopprijs voor de gemeente zo goed als gelijk is:
- Gewone restafvalzakken : 3,87 euro per rol van 10 stuks, met een inhoud van 70 liter/zak
- Kleine restafvalzakken : 3,93 euro per rol van 25 stuks, met een inhoud van 30 liter/zak
Overwegende het voorstel om dezelfde prijs per rol voor de burger aan te rekenen, namelijk 25 euro per rol;
Artikel 1
Vanaf 01/07/2023 wordt ten behoeve van de gemeente een contante belasting geheven op het afleveren van speciale huisvuilzakken met een inhoud van 30 liter, welke door de gemeente ter beschikking van de bevolking worden gesteld.
Artikel 2
De belasting bedraagt 25 € per rol van 25 huisvuilzakken met een inhoud van 30 liter en is ten laste van diegene die er uitdrukkelijk om verzoekt.
Artikel 3
De belasting is contant te betalen.
Bij gebreke van betaling wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Artikel 4
De belastingsschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Artikel 5
Inzake bezwaar, beroep en voorziening in cassatie wordt gehandeld zoals voorzien in het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invorderingen de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 6
Deze beslissing is onderworpen aan de artikelen 326 tot en met 338 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 7
Het schepencollege wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 8
Deze verordening wordt onverwijld aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334 ;
Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad dd. 29/04/2014 en 06/10/2020 om als gemeente het Burgemeestersconvenant (Covenant of Mayors) te ondertekenen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang wordt opgemaakt, dat na kennisname door de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden, hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Gelet op de toelichting door de voorzitter
Artikel 1 :
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Artikel 2 :
De dienst milieu bezorgt een kopie van dit besluit aan de Vlaamse overheid via het digitaal loket
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat er een Besluit van de Vlaamse regering in de maak is om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).
Overwegende dat gemeenten samenwerken met Digitaal Vlaanderen/athumi[1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Bever de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op de onduidelijkheid omtrent de taal faciliteiten
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi[1] wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Bever verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Bever doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Bever stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 12 september 2023 wordt ten voordele van gemeente Bever een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Bever voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Bever bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Bever verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Bever doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[2] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Bever, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Bever via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
[2] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 13/12/2022 waarbij de data voor de volgende gemeenteraden werden vastgelegd tot met juni2023;
Overwegende dat de gemeente- en OCMW-raden in Bever telkens op een dinsdag worden bijeengeroepen;
Overwegende voorstel van volgende data door het schepencollege :
- Dinsdag 29 augustus 2023
- Dinsdag 3 oktober 2023
- Dinsdag 7 november 2023
- Dinsdag 12 december 2023
De gemeenteraad gaat akkoord om de volgende gemeente- en OCMW-raden te laten doorgaan op volgende dinsdagen :
- Dinsdag 29 augustus 2023
- Dinsdag 3 oktober 2023
- Dinsdag 7 november 2023
- Dinsdag 12 december 2023
Afwijking van deze data is mogelijk mits grondige motivatie.
- Raadslid Weverbergh merkt op dat op het kerkhof van Akrenbos veel onkruid stond, maar voegt er aan toe dat ze ook zag dat het onderhoud ondertussen bezig is.
- Raadslid Weverbergh kreeg de vraag van buurtbewoners wanneer de bouw van de school op Akrenbos start. De schepen van onderwijs deelt mee dat offertes van aannemers tot eind juni kunnen worden ingediend, dat Haviland een verslag
hiervan zal opmaken tegen midden juli en dat daarna kan gegund worden.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar de telling van het aantal vrachtwagens op Commijn. De voorzitter antwoordt dat hij deze nog niet ontving en hij zal zich opnieuw informeren.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar de offertes voor LED-verlichting in de school van Kerkhove en vraagt of de plaatsing door onze werkmannen zal gebeuren. De voorzitter bevestigt dit.
- Raadslid Verhofstadt vraagt naar de stand van zaken in het dossier van de windmolens. De voorzitter antwoordt dat er nog geen uitspraak is, en dat ook geen tijdslijn gekend is.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar een communicatie over de uitrol van glasvezelnetwerken die werd ontvangen. Deze zal hem worden toegestuurd.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar de stand van zaken in het dossier tegen de belasting op masten. De algemeen directeur deelt mee dat er een gunstige uitspraak was en zal nakijken of de termijn om in beroep te gaan reeds ten einde is.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar een verslag van een preventierondgang. Dit zal hem worden toegestuurd.
- Raadslid Geuens merkt op dat er een schepen van ontwikkelingssamenwerking is en vraagt waarom. De voorzitter antwoordt dat wat niet is, nog kan komen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2023 om 21:03.