Terug
Gepubliceerd op 05/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 24/01/2023 - 20:00 Gemeentelijke Ontmoetingszaal Plosje10
Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 24/01/2023 om 20:17.

  • Openbaar

    • Goedkeuring van de notulen en kennisname van de audio-opname van de gemeenteraad dd. 13/12/2022

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 13/12/2022;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh
      Onthouders: Yvo Reygaerts
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      De notulen van de gemeenteraad dd. 13/12/2022 worden goedgekeurd.

    • Goedkeuring aanpassing subsidiereglement sport- en jeugdraad

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op gemeenteraadsbesluit dd. 28/01/2020, waarbij een nieuw subsidiereglement de jeugd- en sportverenigingen werd goedgekeurd;

      Gelet op het voorstel van het schepencollege om de basissubsidie in het bestaande subsidiereglement te verhogen met :

      -       100 euro voor categorie C

      -       200 euro voor categorie B

      -       300 euro voor categorie A;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Françoise Herman, Phéline Weverbergh
      Onthouders: Rudi Geuens
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1 :

      Het Gemeentelijk reglement voor de subsidiëring van Beverse jeugd- en sportverenigingen 2020-2025 wordt als volgt aangepast :

      1.    DEFINITIES

      Jeugdsport: sportparticipatie voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar

      Jeugdsportbegeleider: een sporttechnisch begeleider voor jeugdsport actief in een erkende sportvereniging

      Jeugdsportcoördinator: een sportgekwalificeerd jeugdsportbegeleider die het jeugdsportbeleid in de erkende sportvereniging coördineert op het sporttechnisch, beleidsmatige en organisatorische vlak

      Erkende sportvereniging: een sportvereniging aangesloten bij een erkende Vlaamse Sportfederatie en/of erkend door het gemeentebestuur

      Sportraad: is een gemeentelijke raad die advies geeft aan de gemeentelijke overheid, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek, voor alle sport gerelateerde aangelegenheden. En heeft als algemeen doel de sport, de lichamelijke opvoeding en de openluchtrecreatie te bevorderen.

      Erkende jeugdvereniging: een jeugdvereniging aangesloten bij een erkende federatie en/of overkoepelende organisatie en/of erkend door het gemeentebestuur

      Jeugdraad: is een gemeentelijke raad die advies geeft aan de gemeentelijke overheid, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek, voor alle kinder- en jeugdgerelateerde aangelegenheden. En heeft als algemeen doel de opvoeding, de gezondheid, en het algemeen welzijn van kinderen en jongeren te bevorderen.

      2.    ALGEMENE VOORWAARDEN

      2.1  Algemeen

      Artikel 1 : Jaarlijks voorziet de gemeenteraad een vooraf vastgelegd bedrag op het gemeentelijk budget voor de subsidie aan de erkende Beverse jeugd- en sportverenigingen. Zie punt 3 subsidies.

      Artikel 2 : Dit reglement is van toepassing op de toekenning van de subsidies aan de plaatselijke, erkende verenigingen die

      • ofwel op recreatief ofwel op competitief vlak sportieve activiteiten inrichten ten bate van de inwoners van Bever
      • die jeugdsport aanbieden en aangesloten zijn bij een erkende Vlaamse Sportfederatie
      • die jeugdwerking aanbieden ten bate van de inwoners van Bever

      Artikel 3 : Verenigingen die door andere adviesraden gesubsidieerd worden (jeugd, cultuur,…) of erkend zijn in een andere gemeente komen niet in aanmerking voor een subsidie.

      Artikel 4 : Binnen de perken van de door de gemeenteraad op het budget goedgekeurde bedragen, wordt een subsidie uitgekeerd door de gemeente, aan erkende jeugd- en sportverenigingen.

      Artikel 5 : Als werkingsjaar geldt de periode van 1 september tot 31 augustus.

      2.2  Voorwaarden

      Artikel 6 : Om een subsidie te bekomen dient een vereniging erkend te zijn.

      Daarnaast gelden ook nog volgende voorwaarden:

      • de beoefening voor sport in de vereniging voor iedereen mogelijk maken
      • aanbieden van sport of jeugdwerking
      • aanvaarden verantwoording af te leggen aan het gemeentebestuur voor de aanwending van de subsidies
      • indienen van een activiteitenverslag

      2.3  Aanvraag

      Artikel 7 : De secretaris van de erkende vereniging ontvangt jaarlijks tijdig een oproepingsbrief voor het indienen van een activiteitenverslag.

      Enkel de erkende verenigingen die voor de uiterste datum vermeldt in de oproepingsbrief, hun activiteitenverslag ingediend hebben op de gemeentelijke diensten komen in aanmerking voor de verdere afhandeling ervan.

      De vereniging die na het verstrijken van deze datum na ontvangst van de oproepingsbrief nog geen verslag heeft ingediend, zal geen aanspraak kunnen maken op de subsidie voor het betreffende werkingsjaar. De aanvrager dient, indien opgevraagd door de gemeentelijke diensten, bijkomende informatie in verband met het ingediende werkingsverslag 14 dagen na de vraag van de gemeentelijke dienst te verstrekken – tenzij anders werd afgesproken tussen de vereniging en de gemeentelijke dienst.

      2.4  Beslissingen

      Artikel 8 : De jaarlijkse werkingsverslagen worden ingediend bij en verwerkt door de gemeentelijke dienst. De jeugdraad/sportraad geeft advies en/of feedback binnen de zestig dagen aan het college van burgemeester en schepenen.

      2.5  Uitbetaling

      Artikel 9 : De uitbetaling van de subsidies zal gebeuren door een overschrijving op de rekening van de aanvragers/sportclubs/jeugdvereniging.

      2.6  Betwisting

      Artikel 10 : Bij betwisting over de toekenning van subsidies kan de vereniging een bezwaar schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en schepenen, dit binnen de 30 dagen na toekenning.
      Het college van burgemeester en schepenen regelt alle niet voorziene gevallen en beslist bij betwisting telkens na advies van de desbetreffende adviesraad.

      2.7  Controle en sancties

      Artikel 11. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht de gegeven informatie en bewijsstukken te verifiëren.

      Indien blijkt dat:

      • aangifte niet in overeenstemming is met de werkelijkheid of
      • de aanvrager de gevraagde inlichtingen weigert te verschaffen of
      • de aanvrager de inlichtingen niet tijdig verschaft of
      • de verklaringen onjuist zijn

      vervalt de desbetreffende vereniging het recht op subsidiëring voor het betrokken werkjaar.

      2.8  Verantwoordelijkheid

      Artikel 12 : Dit reglement regelt alleen de financiële tussenkomst van het gemeentebestuur in de werking van de plaatselijke jeugd- en sportverenigingen. Het gemeentebestuur kan geenszins verantwoordelijk gesteld worden voor afhandelingen van contracten, eventuele ongevallen, schade, wanbetaling en de daaruit voortvloeiende kosten. De betrokken vereniging blijft volledig zelf verantwoordelijk voor haar werking, activiteiten en manifestaties.

      2.9  Akkoordverklaring

      Artikel 13 : Verenigingen die beroep doen op dit subsidiereglement verklaren zich hierdoor akkoord met alle bepalingen ervan.

      3.    SUBSIDIES

      Artikel 14 : In de gemeente Bever kunnen de door de gemeenteraad erkende of door een federatie erkende sportverenigingen/jeugdverenigingen beroep doen op 4 soorten subsidies en tegemoetkomingen.

      1. Basissubsidie (65% van het totale budget)
      2. Restsubsidie (35% van het totale budget)
      • o Subsidie voor vormingen open clubstructuur (35% van het restbedrag)
      • o Engagementsubsidie (65% van het restbedrag)
      1. Logistieke ondersteuning: opnemen van 5u gratis klus- of poetsdienst, tijdig aan te vragen via het schepencollege. 
      2. Gratis publicatie via gemeentelijke infokanalen

      3.1  Basissubsidie (65% van het totale budget)

      Artikel 15 : De basissubsidie voor het ondersteunen van de kwalitatieve uitbouw van de vereniging door middel een puntensysteem waardoor elke club/vereniging in een categorie (C, B of A) kan ingedeeld worden. Het college van burgemeester en schepenen legt per categorie een vast bedrag voor basissubsidie vast.  

      Indeling categorieën:

      Categorie C: minimum 5, maximum 20 punten

      Categorie B: minimum 21 punten, maximum 33 punten

      Categorie A: minimum 34 punten

      Basissubsidie +/- 65% van het totale subsidiebudget:

      Categorie C:                   200 euro        

      Categorie B:                     700 euro       

      Categorie A:                 2.300 euro       

      Volgende criteria bepalen de indeling per categorie:

      Artikel 16 : Per aangesloten lid

      Niet-erkende vereniging

      Uitgesloten

      Minimum 15 leden

      1 punt

      Minimum 30 leden: bewijs via ledenlijst erkende federatie of overkoepelende organisatie

      3 punten

      Minimum 50 leden: bewijs via ledenlijst erkende federatie of overkoepelende organisatie

      5 punten

      Vanaf 30 leden is een aansluiting bij een erkende federatie of overkoepelende organisatie nodig, zo niet krijg je maar 1 punt!

      Opstartende verenigingen aangesloten bij een adviesraad van Bever krijgen extra 2 punten tijdens de eerste 2 jaar

      Bijlage 1: officiële ledenlijst van de federatie of namenlijst van de verzekeringsmaatschappij, inclusief leden <18 jaar en leden > 18 jaar.

      Artikel 17 : Aantal activiteiten

      Bij dit criteriapunt wordt de onderverdeling gemaakt tussen competitiesport, recreatiesport en jeugdactiviteiten.

      • Competitiesport

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 20 weken
      per jaar waarin min 1 trainingsmoment of wedstrijd per week georganiseerd wordt

      1 punt

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 25 weken
      per jaar waarin min 5 trainingsmomenten en/of wedstrijd
      per week georganiseerd wordt

      3 punten

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 30 weken per jaar waarin min 10 trainingsmomenten en/of wedstrijden per week georganiseerd worden

      5 punten

      Bijlage 2: Overzicht trainingsmomenten op jaarkalender e.a.

      Recreatiesport

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 20 weken
      per jaar waarin min 1 trainingsmoment of wedstrijd van eenzelfde sport per week georganiseerd wordt

      1 punt

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 25 weken per jaar waarin min 5 trainingsmomenten en/of wedstrijd van eenzelfde sport per week georganiseerd wordt

      3 punten

      De club heeft een regelmatige werking van minimum 30 weken per jaar waarin min 10 trainingsmomenten en/of wedstrijden van eenzelfde sport per week georganiseerd worden

      5 punten

      Bijlage 3: Overzicht trainingsmomenten op jaarkalender e.a.

      Jeugdactiviteiten

      De vereniging heeft een regelmatige werking van minimum 20 weken per jaar waarin min 1 bijeenkomst per week georganiseerd wordt

      1 punt

      De vereniging heeft een regelmatige werking van minimum 25 weken per jaar waarin min 5 bijeenkomsten en/of leidingwerking per week georganiseerd wordt

      3 punten

      De vereniging heeft een regelmatige werking van minimum 30 weken per jaar waarin min bijeenkomsten en/of leidingwerking per week georganiseerd worden

      5 punten

      Bijlage 4: Overzicht bijeenkomsten en/of leidingwerking op jaarkalender e.a.

      Artikel 18 :

      Jeugdwerking binnen sportdomein (-18 jaar in controle jaar)

      De vereniging heeft minstens 5 jeugdleden maar geen specifieke jeugdtraining

      1 punt

      De vereniging heeft minstens 10 jeugdleden en min 1 jeugdtraining per week

      5 punten

      De vereniging heeft minstens 20 jeugdleden en wekelijks jeugdtrainingen in verschillende categorieën

      10 punten

      (Bijlage: cfr. Bijlage 1 + bijlage 2)

      +18-jarigen-werking binnen jeugddomein (+18 jaar in controle jaar)

      De vereniging heeft minstens 5 volwassen leden of animatoren/begeleiders/ lesgevers

      1 punt

      De vereniging heeft minstens 10 volwassen leden of animatoren/begeleiders/ lesgevers

      5 punten

      De vereniging heeft minstens 20 volwassen leden leden of animatoren/ begeleiders/ lesgevers

      10 punten

      Artikel 19 : Goed bestuur

      De club/vereniging is een feitelijke vereniging en beschikt over een huishoudelijk reglement/statuten

      1 punt

      De club/vereniging is een vzw

      3 punten

      De club/vereniging is een vzw en beschikt over een huishoudelijk reglement en actueel beleidsplan

      5 punten

      Bijlage 5: stavingsstuk a.d.h.v. wat van toepassing is voor de club/vereniging.

      Artikel 20 : Communicatie

      Bij dit criteriapunt kunnen er punten gescoord worden op zowel interne als externe communicatie.

      Interne communicatie

       

      De vereniging beschikt over minstens één kwaliteitsvolle communicatie om clubleden/ ouders/ medewerkers te informeren bv, infobrochure, ontmoetingsmoment, nieuwsbrief,…

      1 punt

      De vereniging beschikt over minstens drie verschillende kwaliteitsvolle communicaties om clubleden/ ouders/ medewerkers te informeren
      bv. infobrochure, ontmoetingsmoment, nieuwsbrief,…

      2 punten

      Externe communicatie

      De vereniging beschikt over een actuele website en/of
      open sociale media (bv. facebookpagina )        

      1 punt

      De vereniging zorgt voor externe communicatie naar alle inwoners van Bever waarin ze hun werking meedeelt en hoe ze kunnen aansluiten

      2 punten

      Bijlage 6: infobrochure, nieuwsbrief, print screen van sociale media + postdatum,…

      Artikel 21.

      Begeleiders/trainers binnen sportdomein

      Binnen de club/vereniging wordt er per categorie/team/groep wekelijks training gegeven door een gediplomeerd trainer/lesgever (cfr tabel Sport Vlaanderen).

      Begeleider / trainer heeft VTS diploma 0-niveau of afwijkend attest sportfederatie

      1 punt per trainer met een maximum van 10 punten

      Begeleider / trainer heeft VTS diploma initiator

      Leerkracht LO Bachelor of Master

      Begeleider / trainer heeft VTS diploma trainer B

      Begeleider / trainer heeft VTS diploma trainer A

      Bijlage 7: nominatieve lijst van de actieve trainers met vermelding van hun diploma (+ een kopie van het hoogste diploma met betrekking tot de beoefende sporttak) en/of schriftelijke afwijking van de sportfederatie.

      Begeleiders/trainers binnen jeugddomein

      Binnen de vereniging wordt er training/begeleiding/animatie gegeven door een gediplomeerd trainer/lesgever (cfr diploma, attest)

      1 punt per trainer/ begeleider/animator met een maximum van 10 punten

      3.2  Restsubsidie (35% van het totale budget)

      Subsidietoekenning: Om de waarde van 1 punt te bepalen wordt het subsidiebedrag gedeeld door het totaal aantal punten van alle ingediende dossiers . De subsidie van een vereniging wordt berekend door het aantal punten van de vereniging voor dit dossier, te vermenigvuldigen met de waarde van 1 punt.

      Artikel 22 : De restsubsidie bestaat uit 2 delen:

      • Deel 1 (= 35% van de restsubsidie): een subsidie voor de kwaliteitsbewaking op vlak van vorming(en) en opleidingen enerzijds en de open clubstructuur anderzijds (op basis van reële kosten)
        Kwaliteitsbewaking van de begeleiding en een open clubstructuur zijn kwalitatieve criteria die we structureel willen ingebed zien in de clubwerking/vereniging.

      Anders dan bij de basissubsidie dient hier jaarlijks een engagement of inspanning aangegaan te worden. De club/vereniging toont haar open karakter en haar wil tot kwaliteitsverhoging.

      Criteria kwaliteitsbewaking

      (punten per vorming/opleiding)

      Vorming aantonen aan de hand van een attest

      Opleiding aantonen aan de hand van diploma (opleiding duurt langer dan vorming)

      Volgen van erkende vormingen

      1 punt

      Volgen van erkende opleidingen

      3 punten

      Organiseren van erkende vormingen/clinics

      5 punten

      Organiseren erkende opleidingen

      10 punten

       

       

      Criteria open clubstructuur (max. 30 punten / vereniging)

      Richt een opendeurmoment/initiatiemoment in

      5 punten

      Medewerking naschoolse sport of een jeugdkamp

      10 punten

      Richt een start to op (min. 4 opeenvolgende weken van eenzelfde sport/niet basis sporttak)

      10 punten

      Hanteren sociale tarief en/of afbetalingsplan    

      10 punten

      Hanteren van gedifferentieerd lidgeld

      10 punten

      Medewerking initiatieven overkoepelende organisatie (bv. Sport Vlaanderen, Chiro Vlaanderen, …)

      5 punten/initiatief

      Bijlage 6: attesten / getuigschriften / diploma’s

      Bijlage 7: flyer(s), affiche(s), brochure(s) van de activiteiten, kopij inschrijvingsformulier(en),…

      • Deel 2 (= 65% van de restsubsidie ): een engagementsubsidie voor de actieve medewerking en transparantie op gemeentelijk vlak (op basis van punten)

      Medewerking gemeentelijke initiatieven

      5 punten/initiatief

      Aanwezigheid afgevaardigden van de vereniging op de vergaderingen van de desbetreffende adviesraad.

      1 punt/aanwezigheid

      Aanwezigheid door de afgevaardigden van de vereniging voor medewerking op activiteiten van de desbetreffende adviesraad.

      Elke vereniging zorgt voor een afgevaardigde bij elke activiteit, tenzij andere afspraken        

      1 punt/aanwezigheid

      Vernieuwende activiteit(en) georganiseerd door en op initiatief van de sportclub i.s.m. sportraad

      10 punten/initiatief

      Vernieuwende activiteit(en) georganiseerd door en op initiatief van de jeugdvereniging ism jeugdraad / andere doelgroepen / andere adviesraden

      10 punten/initiatief

      Bijlage 8: hulpschema, aanwezigheid via verslagen,…

      3.3  Logistieke ondersteuning

      Het gemeentebestuur kan voor bijzondere activiteiten logistieke ondersteuning bieden. De aanvraag voor de logistieke ondersteuning gebeurt tijdig en wordt per schrijven gericht aan het college van burgemeester en schepenen. De vereniging kan de ondersteuning invullen door 5u gratis klus- of poetsdienst.

      3.4  Gratis publicatie via de gemeentelijke kanalen

      Elke Bevernaar en elke erkende vereniging van Bever kan gratis gebruik maken van de gemeentelijke communicatiekanalen voor het publiceren van artikels en/of het aankondigen van activiteiten.

      De schriftelijke aanvraag dient gericht te worden aan het college van burgemeester en schepenen. Alle artikels dienen tijdig binnengebracht te worden bij het gemeentebestuur. Het college van burgemeester en schepenen, de sportdienst, de sportraad, de jeugddienst en de jeugdraad behouden zich het recht om artikels te weigeren of aan te passen.

    • VRIJE TIJD - Goedkeuring van een inflatietoelage voor Beverse verenigingen

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Overwegende dat het verenigingsleven het moeilijk heeft omwille van de hoge energie- en inflatiekosten;

      Overwegende dat verenigingen mensen met elkaar verbinden;

      Overwegende dat volgende Beverse verenigingen gekend zijn bij het gemeentebestuur :

      Socio-culturele verenigingen

      De Bloedgevers

      De Gezinsbond

      De Makrallen

      De Vrienden van de Molen

      Ferm Akrenbos

      Ferm Bever

      Red Beavers

      Sint-Elooisvrienden

      Sportverenigingen

      AnisseGR

      De Petanquevrienden

      De Bèiverse Marcheurs

      Den Bidon

      FC Excelsior

      Gezinssport Bever

      Just2Dance

      Kaatsclub

      Klimax

      Les amis réunis

      Turnclub Bever 

      Jeugdverenigingen

      Camargo

      Chiro 

      Seniorenverenigingen

      Bond van de gepensioneerden

      Overwegende het voorstel van het schepencollege om aan alle gekende Beverse verenigingen een éénmalige tegemoetkoming te geven onder de vorm van een inflatietoelage ten bedrage van 100 euro per vereniging;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Phéline Weverbergh
      Tegenstanders: Sabine Vermassen, Rudi Geuens, Françoise Herman
      Onthouders: Henk Verhofstadt
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1 :
      De gemeenteraad keurt een éénmalige inflatietoelage goed voor volgende gekende Beverse verenigingen :

      - De Bloedgevers
      - De Gezinsbond
      - De Makrallen
      - De Vrienden van de Molen
      - Ferm Akrenbos
      - Ferm Bever
      - Red Beavers
      - Sint-Elooisvrienden
      - AnisseGR
      - De Petanquevrienden
      - De Bèiverse Marcheurs
      - Den Bidon
      - FC Excelsior
      - Gezinssport Bever
      - Just2Dance
      - Kaatsclub
      - Klimax
      - Les amis réunis
      - Turnclub Bever
      - Camargo
      - Chiro
      - Bond van de gepensioneerden

      Artikel 2 :
      Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de verenigingen, met de vraag om hun betaalgegevens, en aan de financiële dienst.

    • POLITIE – Goedkeuren van Bijzondere zonale politieverordening POLITIEZONE PAJOTTENLAND betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,2° , 285-288, 330-334; 

      Gelet op artikelen 133, 134sexies en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;

      Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende politie over het wegverkeer, artikel 29 quater;

      Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op de wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;

      Gelet op het decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen”;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2014 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2007 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (B.S.12/09/2014);

      Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (B.S.23/10/2014);

      Gelet op het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (zgn. Codextrein);

      Gelet op de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;

      Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;

      Gelet op het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarde en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS);

      Gelet op het koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen  betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen;

      Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op de omzendbrief nr. 1/2006 van het College van procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep van 2 juli 2014 (erratum op de herziene versie van 30.01.2014);

      De gemeenteraadsbeslissing van 5 november 2019 tot goedkeuring van een uniform algemeen politiereglement;

      Motivering

      Er werd onderzoek gevoerd naar de mogelijkheden voor het plaatsen van trajectcontrole in verschillende Pajotse gemeenten.

      Hieruit bleek dat er een uitbreiding nodig is van het algemeen politiereglement voor de politiezone Pajottenland betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen, de zogenaamde GAS 4 inbreuken, en de gemeentelijke administratieve boetes voor beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur, de zogenaamde GAS 5 inbreuken.

      De gemeente legt met dit algemeen reglement alvast de verschillende aspecten van de procedure vast ingeval een inbreuk werd vastgesteld op één van de bepalingen van de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen, die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een administratieve geldboete.

      Deze politieverordening geeft uitvoering aan artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Hierin wordt bepaald dat de gemeenteraad een administratieve geldboete kan voorzien voor de inbreuken opgesomd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.

      Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg.

      Het lokaal bestuur opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. De afhandeling kan gaan via een sanctionerend ambtenaar aangesteld door de gemeenteraad dewelke in tegenstelling tot de gewestelijke verwerkingscentra niet beperkt zijn door quota.

      Er wordt voorgesteld het politiereglement aan te passen, waarbij alle snelheidsovertredingen van voertuigen met een Belgische nummerplaat via GAS 5 behandeld zullen worden. De snelheidsovertredingen van alle andere voertuigen, dus met een buitenlandse nummerplaat, zullen strafrechtelijk behandeld worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Françoise Herman, Phéline Weverbergh
      Onthouders: Rudi Geuens
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad gaat akkoord om het algemeen politiereglement uit te breiden met GAS 4 en GAS 5-reglementering en keurt bijgevolg volgend addendum, dat als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, bij het algemeen gemeentelijk politiereglement goed:

      • het reglement betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4)
      • het reglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur. (GAS 5)

      Artikel 2:

      Het addendum treedt in werking op 1 februari 2023. De overige bepalingen van het algemeen politiereglement, zoals goedgekeurd op 25 februari 2020 blijven integraal van toepassing.

       Artikel 3:

      Het algemeen politiereglement en het addendum worden ten behoeve van de inwoners algemeen bekendgemaakt.

       Artikel 4:

      Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      • Politiezone Pajottenland, Bruneaustraat 109, 1755 Gooik
      • Bemiddelingsdienst GAS, stad Vilvoorde, mevrouw De Witte, Grote Markt, 1800 Vilvoorde
      • Provincie Vlaams-Brabant, juridische dienst, Mevrouw Van Eygen, Provincieplein 1, 3010 Leuven
      • Rechtbank van Eerste Aanleg, Quatre Brasstraat 13 , 1000 Brussel
      • Vredegerecht Lennik, Alfred Algoetstraat 31, 1750 Lennik 
      • Politierechtbank Halle, Zuster Bernardastraat 32, 1500 Halle
      • Provinciegouverneur Vlaams-Brabant, de heer Lodewijk De Witte, Provincieplein 1, 3010 Leuven
      • Procureur des Konings, Parket Halle-Vilvoorde, Nerviërsstraat 60, 1730 Asse
    • Goedkeuren advies betreffende het ONTWERP BELEIDSPLAN RUIMTE VLAAMS-BRABANT

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Motivering

      Het ontwerp Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant ligt momenteel in openbaar onderzoek tot en met 01/03/23. De deputatie vraagt advies aan de gemeenteraden tegen ten laatste 01/03/2023.

      In de loop van dit proces van totstandkomen van het beleidsplan is al 3x advies  uitgebracht door de Gecoro en/of het college:

      1) N.a.v. de conceptnota:

      - advies Gecoro d.d. 05/02/2020

      - in zitting van 11/02/2020 nam het college hier kennis van, voegde er nog enkele zaken aan toe en maakte dat advies over aan de provincie

      2) N.a.v. het voorontwerp:

      - advies van de Gecoro d.d. 01/04/2021

      - het college nam in zitting van 20/04/2021 het advies van de Gecoro integraal over en maakte dat over aan de provincie

      3) Op basis van de adviezen, bezwaren en opmerkingen werd dit voorontwerp door de provincie aangepast. Het tweede voorontwerp bevatte o.a. een bijgestuurde lijst met kernenselecties. De deputatie vroeg aan de colleges om zich ook formeel uit te spreken over de concrete kernenselectie:

      -kort advies/standpunt van het college d.d. 15/03/2022

      Op voorstel van de voorzitter van de Gecoro bracht de gemeentelijk omgevingsambtenaar al deze voorgaande adviezen samen, met volgend voorstel van advies aan de gemeenteraad :

      De provincie heeft in het tweede voorontwerp een nieuwe tussencategorie gecreëerd: de ‘Hoogdynamische woonkern - Landelijk kerndorp’.

      Bever is een landelijk kerndorp; dit komt overeen met de vroegere hoofddorpen.

      Basis is niet meer de ontsluiting via openbaar vervoer, meer bepaald de trein, wel een relatief hoog niveau van basisvoorzieningen. Hier geldt omwille van het landelijke karakter echter een lagere minimale woondichtheid voor nieuwe woonontwikkelingen (minimum 15 woningen/ha). Er wordt gestreefd naar een algemene verdichting van het bestaande woonweefsel binnen het woongebied. Het woningaanbod dient te groeien:

      - door opdeling bestaande woningen en vernieuwbouw met hogere woondichtheden;

      -door (her)ontwikkelen van leegstaande panden en onbebouwde percelen; geen verkavelingsstop;

      - woonuitbreidings- en reservegebieden kunnen nog aangesneden worden.

      De gemeente zal de regie krijgen om te verkavelen en verdichten (meergezinswoningen) waar het kan en wenselijk is.

      Akrenbos en andere gehuchten vallen in de categoriewoongebieden buiten de kern’. Hier wenst de provincie geen verdere ontwikkeling als woonlocatie en een afbouw van het ruimtebeslag. Een gemeentelijk initiatief is hier aangewezen om het woonaanbod te beperken: nieuwe verkavelingen vermijden, verdichting tegengaan (opdelen van bouwgronden en woningen afremmen) behalve op specifieke sites.

       

      1)    Volgens de conceptnota moesten de hoogdynamische kernen (vb. Halle) en de steden/grote gemeentes de bevolkingsgroei prioritair opvangen. Het grootste deel van deze steden/gemeentes, vooral in de rand rond Brussel, verklaarden al dat ze geen bevolkingstoename op hun grondgebied meer willen en aankunnen: de woondensiteit is al hoog genoeg, het verkeer staat er stil en er zijn parkeerproblemen. Zij willen geen extra bevolking en woningen meer. De bevolkingsdruk vanuit Brussel is dus niet welkom in randgemeenten zoals Beersel en Sint-Pieters-Leeuw.

      De gemeente Bever daarentegen met zijn landelijk kerndorp en woongebieden buiten de kernen wenst deze bevolkingstoename wel op te vangen. Onze gemeente, zoals vele dorpen, kent momenteel eerder een verjonging dan een vergrijzing van de bevolking. Er is een levendige kern met plaats en mogelijkheden voor de ontwikkeling van lokale handel en allerlei initiatieven.

       

      2)    Opdeling van woningen

      Bever heeft zowel in zijn kern als in de woongebieden zeer veel grote woningen en hoofdgebouwen die, eenmaal opgedeeld, nog grotere woonentiteiten zouden opleveren dan de gemiddelde nieuw gebouwde woonentiteit. Het is dus helemaal niet logisch dat zulke panden niet zouden kunnen opgesplitst worden. Dit druist regelrecht in tegen duurzaamheid, klimaatneutraliteit en tegen het zo efficiënt mogelijk gebruik van de beschikbare ruimte, wat toch de grondslag is van de ruimtelijke ordening. Praktisch en financieel is het bijna onmogelijk geworden voor 1 koppel/gezin om een grote site energie-efficiënt te verbouwen. De energieprestatieregelgeving blijkt in 90% van de bestaande woningen een groot probleem te zijn. Het is in het belang van de natuur en het klimaat dat dit gezamenlijk (woningopsplitsing, co-housing, gedeelde ruimtes,…) kan worden aangepakt. Zo niet, dan blijven er vele onderbenutte en energieopslorpende gebouwen staan en wordt er beschikbare ruimte verspild.

      Het is van het grootste maatschappelijk belang om te kunnen komen tot reconversie naar wonen van al het bestaande patrimonium, niet enkel van erfgoed of van een leegstaand gebouw in het dorpscentrum. Bijgebouwen van boerderijen aan goed ontsloten wegen staan leeg en staan te verkommeren. Binnen de Woonwinkel Pajottenland is er via werkgroepen gedurende 2 jaar gebrainstormd over een kader voor het opdelen van grote boerderijen.

      Het beter benutten van bestaande gebouwen is volgens ons één van de prioriteiten in de optiek van slimme verdichting op het platteland, zonder daarom te komen tot appartementisering.

      Net over de gemeente- en taalgrens, in Wallonië, zien we dat zulke boerderijen kunnen ingevuld worden door verschillende gezinnen, mits strenge voorwaarden, zoals geen enkele uitbreiding, behoud van de bestaande architectuur, eigen zuivering,…

      Deze stelling van het beleidsplan gaat ook in tegen de brief d.d. 22 oktober 2015 van toenmalig Vlaams Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw. Daarin staat o.a. :

      ‘…In een aantal gevallen bevinden zich in de woongebieden met landelijk karakter ook grotere gebouwen, zoals vierkantshoeves of leegstaande schooltjes of kloosters.

      Ik wil u er op wijzen dat er geen enkel juridisch beletsel bestaat om in deze gebouwen bepaalde vormen van gemeenschappelijk wonen onder te brengen, zonder hierbij de klassieke appartementen te vergunnen.

      Een vierkantshoeve in woongebied met landelijk karakter is bijvoorbeeld uitermate geschikt om verbouwd te worden tot een aantal woongelegenheden met een gemeenschappelijke binnenkoer. In het kader van ruimtelijk rendement vormt dit zeker een meerwaarde….’

       

      3)    Belangrijk punt in het voorontwerp was het openbaar vervoer. Hier dreigt Bever in een vicieuze cirkel te geraken. Eerst was het geselecteerd als landelijke dorpskern omdat de mobiliteit/het openbaar vervoer niet goed is, in casu geen treinstation. Bever is vragende partij voor meer openbaar vervoer, maar de toekomst oogt somber. De Lijn bouwt af; lijn 161 dreigde bijvoorbeeld enkel nog op het spitsuur te rijden. Minder mogelijkheden qua wonen en mobiliteit zal minder mensen aantrekken en zo riskeert de gemeente te verworden tot een spookdorp. Ten gevolge van zulke nota’s is een soortgelijke evolutie gaande in Frankrijk met het ontstaan van spooksteden. Dit moet in Bever ten allen tijde vermeden worden.

      De gemeente meent dat mobiliteit belangrijk is, maar niet heilig en vraagt aan de provincie om het gewicht ervan niet te overdrijven. Het gegeven mobiliteit is immers voortdurend in verandering. De Lijn bouwt af. Er komen meer elektrische auto’s. De eerste zelfrijdende auto’s zullen op de markt komen. De overheid creëerde vervoerregio’s en Vervoer Op Maat (VOM) om meer vrijheid aan de gemeentes te laten, maar de gemeentes van het Pajottenland krijgen hiervoor dan weinig middelen. Burgemeester Kristof Cattie heeft er mee voor gezorgd dat lijn 161 (de enige lijnbus in Bever) na veel aandringen toch gespaard gebleven is tijdens weekdagen: de busverbinding is overdag behouden gedurende 11u, maar is weggevallen op zaterdag. De gehuchten blijven in de kou staan. Daarom plannen de gemeentes van het Pajottenland nu binnen het kader van het vervoerregioplan een rondrit met een busje. Dat zal dan een rit doen langs de mobipunten van de verschillende gemeentes en reizigers vervoeren naar de verschillende stations. Bever heeft hiervoor een extra-mobipunt kunnen toevoegen aan de kerk in Akrenbos, naast dat in het centrum van Bever. Dit gegeven zorgde voor opluchting bij velen in de Gecoro-vergadering.

       

      4)    Mogelijkheden onttrekken aan de bestaande landelijke woonzones volgens het gewestplan is discriminatie van die eigenaars tegenover de eigenaars van gronden in de kernen. Zou er in de woonkorrels niet meer verder gebouwd kunnen worden? Dit kan niet zolang er geen financiële tussenkomst of regeling is voorzien. Het gewestplan biedt een stevige juridische basis. Wat dus met compensatie of planschade vanuit de Vlaamse overheid of de provincie? Kan de provincie zomaar een plan van een hogere overheid (gewestplan, structuurplan Vlaanderen) herroepen?

      Na die andere oplossingen/beleidsplannen van hogere overheden zullen er selecties, invullingen gedaan moeten worden waarbij de gemeentes een regierol krijgen. Dit zal vooral gebeuren via uitvoeringsplannen op niveau van de gemeente, intergemeentelijk, provinciaal. Op een online toelichting van de provincie voor het Pajottenland staken burgemeesters M. Doomst (Gooik) en K. Poelaert (Herne) de hand uit naar de andere gemeentes van het Pajottenland om dit samen aan te pakken. De Gecoro adviseerde Bever om in te zetten op deze uitvoeringsplannen, om zeker intergemeentelijk te werken, want anders heeft de gemeente maar een kleine stem en weinig middelen. Het positieve aan het beleidsplan is dat de ‘rotte appels’ uit het gewestplan kunnen gehaald worden, want dit is opgemaakt zonder visie en niet altijd objectief, is gedateerd, mobiliteit is gewijzigd,… Het is belangrijk om nu een gulden middenweg te vinden tussen gemeenten en provincie, tussen verleden en heden.

       

      5)    Verdichten, halfopen bebouwingen

      Naar onze mening moet dit op zich blijven kunnen, maar het moet wel degelijk onderbouwd zijn en gebeuren met gezond verstand. Ruimtelijke kwaliteit is belangrijk. Het landelijke karakter moet bewaard en versterkt worden. De coronapandemie leerde dat open ruimte belangrijk is voor de levenskwaliteit. Dus zijn een aantal voorwaarden nodig waarvan men niet kan afwijken: een minimumoppervlakte van 5 are, een minimum tuindiepte, …

      We citeren nogmaals de brief van de Minister: ‘… Maar ook zonder het landelijk karakter van de bebouwing in het gedrang te brengen en zonder appartementsbouw toe te laten kan het ruimtelijk rendement in onze woongebieden met landelijk karakter kwaliteitsvol verhoogd worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld door kleinere percelen te voorzien en meer gekoppelde woningbouw toe te laten.’

      Met 3-gevelwoningen kan men ook kostenefficiënter bouwer. Verdichten en verkavelen langs wegen waar alle nutsvoorzieningen liggen, leidt ook tot optimalisatie van de reeds geïnvesteerde werken en gelden. Dit moet zeker mogelijk blijven op de verbindingsassen, mits opletten voor lintbebouwing. Ook verkavelen in binnengebied moet onder strikte voorwaarden nog mogelijk blijven.

      Bever beschikt nog over veel bouwgronden in de woongebieden buiten de kern. Binnen de Gecoro wordt de vraag gesteld naar het aantal onbebouwde percelen in de gemeente. Dit is immers een belangrijk element voor de beleidsvorming van de gemeente. In 2009 maakte de Woonwinkel het register van de onbebouwde percelen op: toen werden er 208 percelen geteld, maar dit is niet volledig. Ondertussen zijn er percelen bijgekomen: nieuwe verkavelingen met minder grote kavels, sommige bebouwde percelen zijn opgesplitst, Akrenbos Domein was er nog niet bij (PRUP in 2013)... De inventaris wordt zo goed en zo kwaad als het kan, bijgehouden en jaarlijks geactualiseerd. In december 2019 waren er ongeveer 169 onbebouwde percelen (Akrenbos Domein niet meegerekend).

       

      6)    Via het PRUP ‘Weekendverblijven … in de deelruimte West’ (d.d. 08/10/2013) werd het grootste deel van de cluster Akrenbos Domein herbestemd tot gebied voor kleinschalig wonen en verblijven. Dit is dus ook woongebied buiten de kern. De gemeente Bever moet hier zeker nog de kans krijgen de wegenis en nutsvoorzieningen voldoende uit te rusten en conform te krijgen. Op 25/03/2021 vond een opstartvergadering plaats met de Woonwinkel, gemeentebestuur en diensten van provincie en gemeente. Er werd binnen de Gecoro afgesproken om op de volgende bijeenkomst deze cluster meer in detail te bekijken. Het gaat hier immers om een belangrijk woongebied. Dit moet verder ontwikkeld worden samen met de bewoners en moet ook geïntegreerd worden in de rest van de gemeente. Ook buurtbewoners erbij te betrekken. Als voorbereiding en ter informatie zal het verslag van de opstartvergadering bezorgd worden aan de leden van de Gecoro.

       

      7)    In het Pajottenland zijn er weinig of geen bedrijventerreinen, ambachtelijke of KMO-zones. Dus moet er de mogelijkheid zijn en blijven om beperkte economische activiteit/handel en kleine familiale bedrijfjes te verweven met wonen of te lokaliseren in leegstaande (landbouw)bijgebouwen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Phéline Weverbergh
      Tegenstanders: Rudi Geuens, Françoise Herman
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 2 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1:

      De gemeenteraad gaat akkoord met voorstel van de voorzitter van de Gecoro en de gemeentelijk omgevingsambtenaar en keurt hogergenoemd advies goed.

      Artikel 2 :

      Dit advies wordt overgemaakt aan de deputatie.

    • Goedkeuren van wegentraçé : wijzigen en vaststellen van rooilijn d.m.v. gratis grondafstand – op een terrein met als adres Akrenbos 107, perceel E 1225c

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op de artikels 42, 43 en 252 t/m 259 van het gemeentedecreet;

      Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende uitvoeringsbesluiten;

      Gelet op artikel 4.2.20 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening betreffende lasten en voorwaarden verbonden aan vergunningen;

      Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag, ref. OMV_2022169080, ingediend door Vrancx Vincent, Akrenbos 106B, voor het slopen van een woning en heraanleggen van verhardingen;

      Overwegende dat de aanvraag werd ontvangen op 28/12/2022;

      Overwegende dat de aanvraag volledig en ontvankelijk werd verklaard op 16 januari 2023;

      Overwegende dat de aanvraag betrekking heeft op een terrein met als adres  Akrenbos 107, en met als kadastrale omschrijving enige afdeling, sectie E, nummer  1225c;

      Overwegende dat het een aanvraag betreft tot slopen van een woning en heraanleggen van verhardingen;

      Overwegende dat de aanvraag volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. van 7 maart 1977, gelegen is in woongebied met landelijk karakter;

      Overwegende dat het aangewezen is langsheen Akrenbos, buurtweg nr. 14, binnen de grenzen van het goed het openbaar domein te verbreden omwille van de verkeersveiligheid (meer plaats voor de zwakke weggebruiker), om meer ruimte te hebben voor de aanleg van nutsleidingen en om beter aan te sluiten op de reeds uitgevoerde gratis grondafstand op het rechts aanpalend perceel;

      Overwegende dat het bijgevoegde ontwerp voorziet in de verbreding van de bestaande weg d.m.v. een gratis grondafstand aan de gemeente, in de vorm van een smalle, lange driehoekige strook, begrensd met een rode stippellijn op het nieuwe inplantingsplan;

      Overwegende dat de voorgestelde grondafstand in der minne en om reden van openbaar nut geschiedt;

      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Françoise Herman, Phéline Weverbergh
      Onthouders: Rudi Geuens
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1   :

      De verbreding van de bestaande gemeenteweg, buurtweg nr. 114, d.m.v. een gratis grondafstand van een smalle, lange driehoekige strook, begrensd met een rode stippellijn op het nieuwe inplantingsplan van de  omgevingsvergunningsaanvraag, ingediend door Vrancx Vincent; voor een terrein met als adres Akrenbos 107, en met als kadastrale omschrijving enige afdeling, sectie E, nummer 1225c wordt goedgekeurd.

      Artikel 2 :

      Het college wordt gemachtigd om een akte van aankoop te laten verlijden.

      Artikel 3 :

      Deze strook is bestemd om ingelijfd te worden in het openbaar domein der wegenis voor de symbolische waarde van 1 euro. De kosten voor het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de aanvrager.

      Artikel 4 :

      Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.

      Artikel 5 :

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar van departement Omgeving, Diestsepoort 6 – bus 91 te 3000 Leuven.

      Artikel 6 :

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant met het oog op de uitoefening van het bestuurlijk toezicht.

    • Kennisname Klacht over inbreuken tegen taalwetgeving

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van een klacht over inbreuken tegen de taalwetgeving.

    • Voorstel tot verlaging van de personenbelasting van 8% naar 7.5%

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur art. 21;

      Gelet op het feit dat raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente- en OCMW-raad en dat de ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;

      Gelet op het feit dat onderhavig ontwerp van beslissing op 18 januari 2023 door raadslid Geuens werd bezorgd aan de algemeen directeur;

      Ontwerp van beslissing

      Artikel 1

      1. De gemeenteraad keurt de verlaging van de aanvullende personenbelasting van 8% naar 7.5% goed.

      Gelet op het ongunstig advies van de financieel directeur dat op 24 januari 2023 aan de raadsleden werd toegestuurd;

      Overwegende de bespreking ter zitting;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh
      Tegenstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Michiel Krikilion
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 5 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1 :

      De gemeenteraad keurt de verlaging van de aanvullende personenbelasting van 8% naar 7.5% goed.

    • Voorstel tot het uitstellen van de aankoop van een tractor naar de volgende legislatuur

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur art. 21;

      Gelet op het feit dat raadsleden tot vijf dagen vóór de vergadering punten kunnen toevoegen aan de agenda van de gemeente- en OCMW-raad en dat de ze daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur dienen te bezorgen;

      Gelet op het feit dat onderhavig ontwerp van beslissing op 18 januari 2023 door raadslid Geuens werd bezorgd aan de algemeen directeur;

      Ontwerp van beslissing

      Artikel 1

      1. Voorstel tot het  uitstellen van de aankoop van een tractor naar de volgende legislatuur

      Overwegende de bespreking ter zitting;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Rudi Geuens
      Tegenstanders: Kristof Cattie, Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Michiel Krikilion, Françoise Herman
      Onthouders: Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Yvo Reygaerts, Phéline Weverbergh
      Resultaat: Met 1 stem voor, 6 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 :

      Het agendapunt “Voorstel tot het uitstellen van de aankoop van een tractor naar de volgende legislatuur” wordt niet goedgekeurd.

    • Varia

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Dirk Willem, Cindy Durieux, Maxime Vanholder, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Sabine Vermassen, Michiel Krikilion, Yvo Reygaerts, Rudi Geuens, Françoise Herman, Phéline Weverbergh, Raadsleden
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur

      - Raadslid Herman meldt dat de link naar de live-stream moeilijk te vinden was. De voorzitter antwoordt dat dit verspreid werd op zowel de gemeentelijke website als de gemeentelijke Facebookpagina.

      - Raadslid Verhofstadt meldt dat sommige gemeenten tussenkomen in de kosten van een benovatiecoach en informeert waarom Bever dit niet doet. De voorzitter zal zich informeren.

      - Raadslid Weverbergh informeert naar het onderhoud van de beek op Akrenbos waar de dieren nat staan. Ze bevestigt dat de bomen nu door de eigenaar gesnoeid werden, waardoor de voorzitter antwoordt dat de werken dan zullen uitgevoerd worden zodra mogelijk.

      - Raadslid Geuens informeert naar de vergunning van de ontmoetingszaal. De algemeen directeur antwoordt dat de architect er nog steeds mee bezig is en dat er bij hem nog 3 hangende dossiers zijn. Er wordt ook bevestigd dat de huidige vergunning nog steeds geldig is.

      - Raadslid Geuens stelt zich vragen bij de dure keukeninrichting van het nieuwe bouwproject van de school. De schepen van onderwijs antwoordt dat dit binnen de proporties van het bouwproject past.

      - Raadslid Geuens herinnert zich dat het schepencollege zich vragen stelde bij de verkeersveiligheid aan het regenboogzebrapad en informeert bijgevolg of er al ongevallen zijn gebeurd. De voorzitter antwoordt dat bij zijn weten geen ongevallen zijn gebeurd en dat fietsers soms op het voetpad rijden.

      - Raadslid Geuens informeert waar onze bankautomaat blijft. De schepen van financiën antwoordt dat hij nog in onderhandeling is met Bpost en met Loomis.

      - Raadslid Geuens vraagt het huurcontract van de kaatsers met de gemeente op en de betalingsbewijzen. De algemeen directeur antwoordt dat men bezig is met een overzicht van de gunsten aan alle verenigingen zoals reeds eerder gevraagd.

      - Raadslid Verhofstadt informeert naar de problemen met de waterleidingen in Bever. De voorzitter antwoordt dat de oorzaak het onderhoud van de watertoren in Sint-Pieters-Kapelle was, waarbij bij de heropstart een verhoogde druk de zwakke punten deed breken. De voorzitter deelt mee dat hij samen met de burgemeester van Herne een gezamenlijk schrijven aan De Watergroep zal richten.

De voorzitter sluit de zitting op 24/01/2023 om 21:59.