De voorzitter opent de zitting op 07/11/2023 om 20:00.
Toelichting over de bestuurskrachtanalyse werd gegeven door Mandus Faignaert en Michelle Rommelaere van Probis.
Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 03/10/2023
De notulen van de gemeenteraad dd. 03/10/2023 worden goedgekeurd.
Toelichting :
De opvolgingsrapportering geeft een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan en bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2).
De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijk heeft uitgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s.
Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
Artikel 1 :
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023 voor het deel gemeente.
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 19/02/2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 16 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1 :
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd.13 december 2023 worden goedgekeurd;
Artikel 2 :
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 13 december 2023 goed te keuren;
Artikel 3 :
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Overwegend dat de gemeente/stad aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 19/02/2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 13 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura van 13 DECEMBER 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1 :
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 13 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2 :
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3 :
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen,
Gelet op het feit dat de gemeente voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 29 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 18 december 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 29 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Artikel 1 :
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 18 december 2023:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 :
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 18 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3 :
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overwegende dat de gemeenteraad op 24/05/2023 reeds een bestek voor dezelfde opdracht goedkeurde, maar dat in een latere fase werd vastgesteld dat niet alle te herstellen daken hierin werden opgenomen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Vervangen bestaande platte dakbedekking – School Kerkhove 14” een nieuw bestek werd opgesteld;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 109.699,59 euro (exclusief BTW);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van het meerjarenplan, maar zal aangepast worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing;
Artikel 1 :
Het bestek “Vervangen bestaande platte dakbedekking – School Kerkhove 14” wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 109.699,59 euro (exclusief BTW).
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 §3;
Overwegende dat bij sommige persoonlijke aangelegenheden van personeelsleden een geschenk wordt gegeven en dat het aangewezen is om hiervoor een uniform reglement te kunnen gebruiken;
Op voorstel van het schepencollege;
Artikel 1 :
Het reglement voor tussenkomsten voor personeelsleden wordt als volgt goedgekeurd :
Artikel 1: Dit reglement is van toepassing op statutaire en contractuele personeelsleden van de gemeente en het OCMW van Bever.
Artikel 2: Naar aanleiding van de volgende bijzondere gebeurtenissen wordt aan de medewerkers een attentie aangeboden onder de vorm van een materiële of geldelijke tussenkomst.
1. Op pensioenstelling
Bij een op pensioenstelling krijgt het personeelslid een geschenkcheque ter waarde van €125,00 en hierboven op een geschenkenmand, bloemen of champagne ter waarde van €25,00. Deze geschenken worden overhandigd tijdens de nieuwjaarreceptie van het komend jaar na de pensioendatum. De laatste werkdag van het personeelslid wordt afgesloten met een drankje.
2. Geboorte/huwelijk
Bij de geboorte van een kind, een huwelijk of het wettelijk samenwonen van een personeelslid krijgt het personeelslid een geschenkencheque van €25,00 en wordt namens het bestuur én het gemeentepersoneel een wenskaart gestuurd.
3. Ziekte
In geval van een ziekteperiode van een personeelslid van minstens 4 weken wordt namens het bestuur én het personeel een kaartje met beterschapswensen gestuurd.
4. Overlijden
In geval van overlijden worden de volgende tussenkomst voorzien :
- bij overlijden van een actief personeelslid, voorziet de gemeente een bloemenkrans ten bedrage van €75,00, tenzij het overlijdensbericht vermeldt ‘bloemen noch kransen’.
- bij het overlijden van een personeelslid dat in dienst was tot zijn oppensioenstelling,
voorziet de gemeente een bloemenkrans ten bedrage van €75,00,
tenzij het overlijdensbericht vermeldt ‘bloemen noch kransen’.
- bij het overlijden van een partner, de ouders of een kind van een actief personeelslid voorziet de gemeente in een bloemenkrans ten bedrage van €75,00, tenzij het overlijdensbericht vermeldt ‘bloemen noch kransen’.
- bij overlijden van grootouders, schoonouders, broer of zus van een actief personeelslid wordt een kaart “innige deelneming” gestuurd
Artikel 3 : De personeelsleden kunnen naar aanleiding van één van de hoger vermelde bijzondere gebeurtenissen (artikel 2) een omhaling organiseren bij het personeel of een wenskaart versturen. De afspraken hierover worden autonoom door de personeelsleden vastgesteld en staan los van de tussenkomsten die in dit reglement zijn voorzien. De deelname van iedere personeelslid is hierin volkomen vrij.
Artikel 4 : Er worden ook activiteiten georganiseerd (nieuwjaarsreceptie, dag van de medewerker,....) waarvan de kosten gedragen worden door het gemeentebestuur.
TOELICHTING:
Op voorstel van een oppositie raadslid,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 25/08/2020 waarbij een gebruiksreglement voor de gemeentelijke evenementenzaal werd goedgekeurd;
Overwegende het verenigingsleven in de gemeente Bever een duwtje in de rug te geven;
Gelet op het feit dat de zaal in casu gezet werd met geld dat de inwoners al bijdragen hebben op allerlei manieren, belastingen allerhande, plattelandsfonds ed…
Overwegende dat dit de spreiding van het aantal aanwezigen ten goede zal komen;
ONTWERP VAN BESLISSING
1.Vanaf 1 januari 2024 wordt de prijs van het huren van de gemeentelijke evenementenzaal verminderd met +/- 25%
2.De vermindering neemt aanvang op 1/01/2024 en eindigt op 31/12/2024
3.De verlaging dient geëvalueerd te worden voor 31/12/2024 en kan dan desgevallend weer aangepast worden / verlengd worden.
4.Het Schepencollege wordt gelast met de uitvoering van dit besluit
5.De prijzen worden als volgt vastgelegd:
-1 dag volledige infrastructuur: 300 euro exclusief nutsvoorzieningen
-2 dagen volledige infrastructuur: 600 euro exclusief nutsvoorzieningen
-3 dagen volledige infrastructuur: 800 euro exclusief nutsvoorzieningen
-1 dag zaal zonder keuken: 135 euro exclusief nutsvoorzieningen
-1 dag keuken zonder zaal: 75 euro exclusief nutsvoorzieningen
-Rouwmaaltijd: 135 euro exclusief nutsvoorzieningen
Artikel 1 :
Het agendapunt “Voorstel tot verlaging van de huurgelden van de gemeentelijke evenementenzaal met +/-25% voor 2024" wordt niet goedgekeurd.
TOELICHTING:
Op voorstel van de oppositie,
Gelet op artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de artikelen 465 tot 470 bis van het wetboek van de inkomstenbelastingen;
Gelet op het meerjarig financieel beleidsplan;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 13/12/2022 waarbij deze belasting werd vastgesteld vanaf aanslagjaar 2023 en voorgestelde tarieven vanaf aanslagjaar 2024 dus niet gelijk blijven;
ONTWERP VAN BESLISSING
1.Vanaf het aanslagjaar 2024 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
2.De aanvullende belasting wordt vastgesteld op 7.5% van de overeenkomstig artikel 466 van het wetboek van de inkomstenbelasting 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
3.Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december
4.Het Schepencollege wordt gelast met de uitvoering van dit besluit
5.Deze verordening wordt onverwijld aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Artikel 1 :
Het agendapunt “Voorstel tot verlaging van de aanvullende personenbelasting van 8% naar 7.5% voor het aanslagjaar 2024" wordt niet goedgekeurd.
- De voorzitter deelt mee dat de rapportering van het LEKP toch voldoende was en dat de subsidie dus niet moet terugbetaald worden.
- Raadslid Verhofstadt informeert naar werken die Riobra op Kerkhove uitvoert en vraagt of dit voor de ganse straat zal zijn. De voorzitter ontkent en deelt mee dat de
wijkagent heeft vastgesteld dat de opgelegde maatregelen van de werkvergunning niet werden nageleefd, wat de chaotische toestand verklaarde.
- Raadslid Vermassen heeft vastgesteld dat de verlichting ’s nachts opnieuw blijft branden. De voorzitter antwoordt dat met de recente storm werd beslist om de verlichting te laten branden. Daarnaast waren al volgende aanpassingen doorgevoerd:
- Raadslid Geuens las in de lokale pers dat Bever voor de bouw van de nieuwe school 1 miljoen euro krijgt en hij veronderstelt dat dit de normale herziening betreft. Schepen
Durieux bevestigt dit.
De voorzitter sluit de zitting op 07/11/2023 om 21:40.