Terug
Gepubliceerd op 28/08/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 26/08/2025 - 20:00 Gemeentelijke Ontmoetingszaal Plosje10
Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/08/2025 om 20:03.

  • Openbaar

    • Goedkeuring van de notulen en kennisname van de audio-opname van de gemeenteraad dd. 24/06/2025

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de ontwerpnotulen voor de zitting van 24/06/2025;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De notulen van de gemeenteraad dd. 24/06/2025 worden goedgekeurd.

    • FINANCIËN - Goedkeuren bestek pensioenverzekering voor mandatarissen van de gemeente en OCMW.

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op de toepasselijke reglementering:

      1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

      2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      5. Wet van 8 december 1976 en de latere wijzigingen ervan, die het pensioen van bepaalde functionarissen en dat van de personen ten laste regelt.

      6. Wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomsten.

      7. Koninklijk Besluit van 14 november 2003 en de latere wijzigingen ervan met betrekking tot de levensverzekeringsactiviteit.

      8. Alle eventuele latere wijzigingen aan voornoemde toepasselijke reglementering.

      Overwegende dat het schepencollege voorstelt om een pensioenverzekering te onderschrijven om voor de toekomstige stijging van de pensioenlasten van gemeente en OCMW Bever een financiële buffer te vormen door middel van het aanleggen van een reserve in een verzekeringscontract;

      Overwegende dat het gemeentebestuur handelt als lokaal bestuur in naam van het gemeentebestuur en het OCMW Bever;

      Overwegende dat de financiële dienst wordt gevat door de voornoemde wetgeving op de overheidsopdrachten en gelet op het bestek dat hiervoor werd opgemaakt voor een inschrijvingsbedrag van € 250.000 EUR in 2025 en verder aan 10% op de loonmassa van de mandatarissen + het bedrag van de jaarlijks uit te betalen wettelijke rust- en overlevingspensioenen;

      Overwegende dat het OCMW-bestuur zich akkoord verklaart om zich bij deze overheidsopdracht aan te sluiten;

      Op voorstel van het schepencollege:

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 :      Het bestek voor het onderschrijven van een pensioenverzekering voor mandatarissen van de gemeente en OCMW zoals beschreven in bijlage aan dit besluit, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2 :      Het schepencollege wordt gemachtigd deze opdracht te gunnen via openbare procedure.

      Artikel 3 : Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur.

    • FINANCIËN - Overheidsopdracht : Financiering voor de nieuwbouwschool door lening - Goedkeuring van bestek - Vaststelling van de wijze van gunnen en de voorwaarden

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

       

      De gemeenteraad;

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Gelet op het decreet van 26 maart 2004  betreffende de openbaarheid van bestuur;

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 en latere wijzigingen betreffende motivering informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

      Overwegende dat voor de nieuwbouwschool op Akrenbos een lening van 1.000.000 euro gepland is, waarvan iets minder dan 360.000 euro via een renteloze energielening bij de Vlaamse Overheid werd aangevraagd;

      Overwegende dat een aanvraag voor een kredietopening bij een financiële instelling voor een bedrag van 640.000 euro nodig is;

      Gelet op het voorliggend ontwerp van bijzonder bestek voor een fin opgesteld door de financieel directeur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : Het bijzonder bestek voor een kredietopening bij een financiële instelling voor een bedrag van 640.000 euro met een looptijd van 20 jaar, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2 : Deze opdracht zal worden opgenomen in de volgende meerjarenplanning.

      Artikel 3 : Het schepencollege is gemachtigd tot finalisering van deze opdracht.

    • VEILIGHEID - Goedkeuring aanpassing aanvullend politiereglement voor het verleggen van de zone 30 ter hoogte van de kleuterschool op Akrenbos 133.

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur art. 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, inzonderheid op de artikelen 2 en 3;

      Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer;

      Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

      Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

      Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 20/04/2021 waarbij een aanpassing van de zone 30 ter hoogte van de kleuterschool op Akrenbos 133 werd goedgekeurd;

      Overwegende dat naar aanleiding van de opening van de nieuwbouwschool op Akrenbos 133 op 1 september 2025, de zone 30 in deze schoolomgeving best wordt aangepast;

      Gelet op het voorstel van het schepencollege om de grenspunten van de nieuwe zone 30 als volgt vast te leggen :

      -       Ten westen ter hoogte van de woning op Akrenbos 66A

      -       Ten noorden ter hoogte van de woning op Akrenbos 130 (ongewijzigd)

      -       Ten oosten ter hoogte van de woning op Akrenbos 57

      -       Ten zuiden op het kruispunt van de hoofdweg (=buurtweg nr.1) met de weg naar Akrenbos 49;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 :

      De aanpassing van de zone 30 wordt goedgekeurd.

      De grenspunten van de zone 30 worden als volgt vastgelegd :

      -       Ten westen ter hoogte van de woning op Akrenbos 66A

      -       Ten noorden ter hoogte van de woning op Akrenbos 130 (ongewijzigd)

      -       Ten oosten ter hoogte van de woning op Akrenbos 57

      -       Ten zuiden op het kruispunt van de hoofdweg (=buurtweg nr.1) met de weg naar Akrenbos 49.

      Artikel 2 :

      De verkeerssignalisatie zal als volgt worden geplaatst :

      -     100m vóór het begin van de zone 30 zal telkens een verkeersbord F4a (Begin zone 30) met onderbord met opschrift 100m worden geplaatst.

      -     Bij het begin van de zone 30 zal telkens een verkeersbord A23 (Schoolgaande Kinderen) en een verkeersbord F4a (Begin zone 30) worden geplaatst.

      -     Bij het einde van de zone 30 zal telkens een verkeersbord F4b (Einde zone 30) worden geplaatst.

      Artikel 3 :

      Alle overige signalisatie van de vorige zone 30 zal worden verwijderd.

      Artikel 4 :

      Deze beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Huis voor Verkeersveiligheid via het digitaal loket van de Vlaamse Overheid.

    • VEILIGHEID - Aanpassingen algemeen politiereglement

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

      Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op de Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op de besluiten van de gemeenteraad van 21/03/2017 en 05/11/2019 waarbij het aangepast Algemeen Politiereglement werd goedgekeurd en aangepast;

      Overwegende dat het politiecollege, in zitting van 13/05/2025, werd gevraagd om het politiereglement te actualiseren en conform te maken in de verschillende gemeenten. Er werd verwezen naar het ontwerp van de gemeente Lennik;

      Overwegende het voorstel om ook een uniform bemiddelingsreglement voor de politiezone goed te keuren;

      Overwegende de voorliggende documenten;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het Algemeen Politiereglement voor de Politiezone Pajottenland (Bever, Lennik, Pajottegem, Pepingen) goed.

      Artikel 2 : De gemeenteraad keurt het Bemiddelingsreglement voor de Politiezone Pajottenland goed.

      Artikel 3 : Dit besluit wordt overgemaakt aan de Politiezone Pajottenland.

    • AQUAFIN - Project 23348A - Afkoppeling Pontembeek - Goedkeuring aanbestedingsdossier

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Juridische grond

      -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      -       De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      -       De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      -       Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

      -       Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

      -       Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      -       Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      -       Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en  uitvoeringsbesluiten

      Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27/08/2024 waarin een addendum bij de overeenkomst van 11 juli 2018 omtrent de studie van het Aquafin-project 23.348A werd goedgekeurd;

      Overwegende het voorliggend Bijzonder Bestek betreffende de het Aquafin-project 23.348A -Aansluiting Pontembeek, opgemaakt door het studiebureau Astro-plan BVBA in overleg met Aquafin, Fluvius en de gemeente Bever en de daarbijhorende raming;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 :  Het Bijzonder Bestek betreffende de het Aquafin-project 23.348A -Aansluiting Pontembeek, opgemaakt door het studiebureau Astro-plan BVBA, wordt goedkeurd.

      Artikel 2 : Aquafin wordt gemachtigd tot het uitvoeren van deze overheidsopdracht.

      Artikel 3 : Dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan Aquafin en Fluvius.

    • WOONWINKEL PAJOTTENLAND - BESLISSING HOUDENDE DE VERDERZETTING VAN DE DEELNAME AAN DE INTERLOKALE VERNIGING, DE GOEDKEURING VAN HET SUBSIDIEDOSSIER 2026 – 2031 EN EEN KENNISNAME VAN DE VERWACHTE SUBSIDIES EN BEGROTING

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      Het schepencollege,

      Gelet op : 

      - Artikel 56, §1 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      - Artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      - De Vlaamse Codex Wonen 2021

      - Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid

      - Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2025 tot deelname intergemeentelijk samenwerkingsproject Wonen van 3Wplus 2026-2031

      - De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2025 over de verderzetting van de deelname aan de interlokale vereniging Woonwinkel Pajottenland. Het voorstel van subsidiedossier 2026 – 2031 en kennisname van de verwachte subsidies en begroting.;

      Inhoudelijke verantwoording :

      Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering de wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid definitief goed. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.

      Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel Pajottenland waar momenteel Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.

      De Vlaamse overheid voorziet voor de periode 2026-2031 subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten (IGS) binnen het lokaal woonbeleid. Deze subsidies zijn bedoeld om gemeenten te ondersteunen in hun regisseursrol en om hen aan te moedigen om samen te werken rond wonen. Door de krachten te bundelen kunnen gemeenten efficiënter inspelen op lokale woonnoden en structurele uitdagingen op de woningmarkt aanpakken.

      De focus van het lokaal woonbeleid ligt op drie belangrijke beleidsprioriteiten:

      1. Divers en betaalbaar woonaanbod
      2. Woningkwaliteit
      3. Informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met woonvragen

      De basissubsidie wordt berekend op basis van het aantal huishoudens en percentage huurwoningen binnen het project. Daarnaast kan het nog een extra subsidie krijgen voor eigen initiatieven van de geplande acties en de mate waarin deze bijdragen aan de Vlaamse beleidsdoelstellingen. Het BVR bepaalt verder dat minstens 20 % van de projectkosten gefinancierd worden door de deelnemende gemeenten.

      De subsidie voor de basisinitiatieven voor de vier gemeenten bedraagt 68.500 euro en aangevuld met de extra subsidie (30.000 euro) bedraagt de totale subsidie 98.500 euro. Om de projectkost te dekken is een voorlopige begroting opgemaakt met een gemeentelijke bijdrage om de volledige projectkost te dekken. De projectkost omvat onder andere de coördinatie, de inzet van een beleidscel en de aanstelling van een woningcontroleur. De vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid en wordt financieel gedragen door de deelnemende gemeenten en de Vlaamse subsidie.

      De aanvraag moet een duidelijke omschrijving bevatten van het werkingsgebied, de betrokken gemeenten, de geplande acties en hun bijdrage aan de beleidsprioriteiten. Na goedkeuring van de aanvraag start de uitvoering van het project op 1 januari 2026. De betrokken gemeenten engageren zich om de afgesproken acties uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Jaarlijks wordt een verslag van de stuurgroep ingediend waarin de stand van zaken wordt toegelicht, inclusief behaalde resultaten, knelpunten en eventuele bijsturingen op basis van een zelfevaluatie. De Vlaamse Overheid volgt de uitvoering op via monitoring en kan bijkomende inlichtingen vragen indien nodig.

      De gemeenten Bever, Pajottegem, Pepingen en Lennik gaven een principieel akkoord om deel te nemen aan een woonbeleidsproject van 3Wplus. Deze vier gemeenten worden gekenmerkt door hun uitgesproken landelijke en Vlaamse karakter en kampen met dezelfde woonproblematieken. In 2022 werd het onderzoek “Hoe ouder worden in het dunbevolkte en voorzieningsarme Pajottenland” uitgevoerd. Dit onderzoek gaat dieper in op de problematiek van een ouder wordende bevolking in de Pajotse gemeentes die getypeerd zijn door uitgespreide landschappen met weinig voorzieningen nabij.

      Bij het indienen van het dossier keurt de gemeente automatisch de engagementsverklaring goed voor de uitvoering van de basisinitiatieven. Verder dient een plan van aanpak ingediend te worden voor de eigen initiatieven. Woonwinkel Pajottenland zet in op de uitwerking van een geïntegreerd en proactief woningkwaliteitskader met de invoering van het verplicht conformiteitsattest, dit zal gefaseerd gebeuren volgens het bouwjaar van de woning.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Tegenstanders: Henk Verhofstadt
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 1 stem tegen
      Besluit

      Artikel 1 : De gemeenteraad keurt de verderzetting, statuten en ledenlijst goed voor de deelname aan de interlokale vereniging “Woonwinkel Pajottenland”.

      Artikel 2 : De gemeenteraad keurt het bijgevoegd subsidiedossier goed om op te starten 1 januari 2026. Uiterlijk op 30 september dient Woonwinkel Pajottenland de subsidieaanvraag voor de periode 2026 – 2031 in. De gemeenteraadsbeslissingen aangaande de goedkeuring van het subsidiedossier van elke deelnemende gemeente en een ondertekend exemplaar van de statuten worden bijgevoegd bij de subsidieaanvraag.

      Artikel 3 : De gemeenteraad neemt kennis van de voorlopige begroting in bijlage, de mogelijke subsidies van de Vlaamse Overheid en voorziet de nodige kredieten in de begrotingsjaren 2026 – 2031 voor de gemeentelijke bijdragen verbonden aan de werking van de interlokale vereniging “Woonwinkel Pajottenland” om de gestelde woonbeleidsdoelstellingen te verwezenlijken.

    • HAVILAND - Goedkeuring statutenwijziging

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

      Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;

      Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

      Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;

      Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;

      Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;

      Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;

      Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 16 juni 2025 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;

      Gelet op de brief van 8 juli 2025 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt  van het voorstel van statutenwijzigingen;

      Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 10 december 2025 en ondermeer volgend agendapunt omvat:

                      Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring

      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2025 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Haviland werd aangeduid;

      Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd.

      Artikel 2 : De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.

      Artikel 3 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • KUNSTACADEMIE - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst

      Aanwezig: Kristof Cattie, Burgemeester, Voorzitter
      Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Schepenen
      Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Raadsleden
      Elisabeth de Crombrugghe, Financieel Directeur
      Ann Sevenoo, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Yvo Reygaerts, Raadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      Gelet op het Decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking, de artikelen 2 § 1, 6, 7 en 8 houdende de juridische modaliteiten voor het oprichten van dergelijke samenwerkingen in het bijzonder

      Gelet op het besluit van de gemeenteraad 24/08/2021 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en huishoudelijk reglement betreffende de Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Gooik, met ingang van 1 september 2021.

      In het kader van de fusie van de gemeente Galmaarden, Gooik en Herne tot de gemeente Pajottegem per 1/1/2025 dient er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Bever en de gemeente Pajottegem te worden afgesloten.

      Tevens dient de samenwerkingsovereenkomst te worden vernieuwd wegens de overheveling van de afdeling Beeldende en audiovisuele kunsten en de oprichting van een kunstacademie vanaf het schooljaar 2024-2025.

      De voornaamste wijzigingen zijn:

      • Aanpassen van de samenstelling van het beheerscomité conform de normen van het decreet Lokaal Bestuur inzake Interlokale Verenigingen
      • Meer mogelijkheden geboden inzake financieel beheer via opdrachthouderschap.

      Overwegende dat het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst betreffende de Interlokale Vereniging Kunstparel werd besproken en gunstig geadviseerd op de vergadering dd. 14 maart 2025 met de bevoegde schepenen van Pajottegem en Bever, de directeur van de kunstacademie KunstParel, de algemeen directeur en het afdelingshoofd leven van het gemeentebestuur Pajottegem;

      Overwegende dat het ontwerp van huishoudelijk reglement van het beheerscomité gunstig werd geadviseerd en louter ter inspiratie voor het beheerscomité bij dit besluit gevoegd;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau, Elisabeth de Crombrugghe, Ann Sevenoo
      Voorstanders: Kristof Cattie, Stefaan Goessens, Cindy Durieux, Michiel Krikilion, Henk Verhofstadt, Wendy Dooms, Sara Boone, Thomas Godaert, Alanisse Ransbotyn, Patrick Capiau
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : De samenwerkingsovereenkomst betreffende de Interlokale vereniging kunstacademie KunstParel, zoals gevoegd bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2 : Het ontwerp van huishoudelijk reglement, zoals opgenomen als bijlage, wordt gunstig geadviseerd.

      Artikel 3 : De samenwerkingsovereenkomst zal aan het gemeentebestuur van Pajottegem ter kennisname overgemaakt worden.

      Artikel 4 : Het ontwerp van huishoudelijk reglement zal aan het gemeentebestuur van Pajottegem ter advies overgemaakt worden.

      Artikel 5 : Deze samenwerkingsovereenkomst  zal voor het gemeentebestuur ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur van de gemeente Pajottegem en de gemeente Bever.

    • VARIA

      -          Voorzitter deelt mee dat minister Crevits vrijwilligerskorps wil oprichten in alle gemeenten. Volgende week is hierover een webinar en dan kan Bever ook instappen in dit project.

      -          Raadslid Capiau informeert naar de frequentie van de opmaak van de inventaris leegstand. De voorzitter antwoordt dat dit jaarlijks gebeurt door de Woonwinkel.

      -          Raadslid Verhofstadt verwijst naar de belofte om beknopte toelichting te geven vanwege de vertegenwoordigers in de intergemeentelijke samenwerkingen. De voorzitter antwoordt dat in samenspraak met de algemeen directeur een link zal gecreëerd worden waarop de verslagen te lezen zouden zijn.

      -          Raadslid Verhofstadt informeert naar een oninbaar verklaring van 2.076 euro door het schepencollege. De voorzitter antwoordt dat dit oude bedragen betreft die nog moeilijk kunnen geïnd worden.

      -          Raadslid Verhofstadt informeert naar de bezwaren van Telenet en Proximus tegen de belasting op masten. De voorzitter antwoordt dat dit een jaarlijks fenomeen is.

      -          Raadslid Verhofstadt informeert naar de extra studie voor geothermie voor nieuwe gemeenteschool. Wat is het nut nog in dit stadium van het bouwproject ? De schepen van onderwijs antwoordt dat dit een factuur van vorig jaar betreft.

      -          Raadslid Verhofstadt vraag of voor de wielerwedstrijd van 20/9 de bewoners op de hoogte worden gebracht. De voorzitter antwoordt dat dit slechts een passage betreft van 2 verschillende koersen die niet in conflict zouden komen.

      -          Raadslid Verhofstadt informeert naar een aangetekend antwoord van Providentia op ons aangetekend schrijven. De voorzitter antwoordt dat de gemeente een brief heeft gestuurd betreffende het project 21-24 en Freest 11 en dat we opnieuw een standaard antwoord hebben ontvangen.

      -          Raadslid Verhofstadt vraagt naar de stand van zaken in de uitvoering van het meerjarenplan ?  De omzendbrief van minister Crevits zou een voorstel inhouden om de gemeenteraad erbij te betrekken. Voorzitter antwoordt dat het college ermee bezig is.

      -          Raadslid Verhofstadt meldt dat er lange wachttijden zijn bij de klusjesdienst. De voorzitter bevestigt dit. Schepen Krikilion deelt mee dat de verhuis van de school extra capaciteit heeft genomen en ook de verlofperiodes, maar nu met de start van de jobstudenten lost dit probleem zich stilaan op. Ook het openbaar domein moet onderhouden worden. De voorzitter deelt ook mee dat bewust 2 personeelsleden in de klusjesdienst niet werden vervangen en dat de impact hiervan niet mag onderschat worden.

      -          Raadslid Capiau informeert naar de woningen die Providentia nog moet bouwen. De canon zouden we pas krijgen op het ogenblik dat de bouw van de woningen gestart is. De voorzitter bevestigt dat er geen mogelijkheid is om dit nu te innen. We kunnen juridisch niets méér doen dan blijven aandringen op voortgang in dit dossier.

De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2025 om 20:46.